Opinie

Commentaar: Red Bull kwetst willens en wetens

Reclames. De meeste mensen moeten er niet veel van hebben. Volksverlakkerij wordt het genoemd. Maar ondertussen spelt bijna iedereen reclamekrantjes om te zien waar voordeel is te halen. Want elke euro telt.

9 March 2012 23:44Gewijzigd op 14 November 2020 19:50
Red Bull. Foto EPA
Red Bull. Foto EPA

Op zich is er ook niks mis met het maken van reclame. Elke koopman mag zijn waren aanprijzen en potentiële klanten proberen te interesseren voor zijn product. Het zou dwaas zijn zakenlui dat kwalijk te nemen.

Was het vroeger voldoende om een reclamebord aan de muur te hangen of met witte verf op de etalageruit te melden wat er in de aanbieding was, vandaag de dag is méér nodig. Krantjes, folders, televisiecommercials, pop-ups op internet: alles halen reclamebureaus uit de kast om voor het gevierde product de aandacht te trekken.

Om dat laatste te bereiken, zoeken reclamemakers de grenzen op. Met seksueel geladen slogans worden begeerten opgewekt; om mensen te prikkelen worden toespelingen gemaakt in de richting van het geloof, de dood of geweld. De grenzen van het welvoeglijke en –belangrijker– van eerbied worden daarmee geregeld overschreden.

Frisdrankgigant Red Bull moest zich vrijdag verantwoorden voor de Reclame Code Commissie (RCC) omdat hij in een tekenfilm voor een tv-commercial beelden brengt van de Heere Jezus Die over het water loopt. Volgens de klagers is de reclame voor energiedrank in strijd met de goede smaak en het fatsoen en is deze nodeloos kwetsend voor gelovigen.

Het is niet de eerste keer dat de frisdrankgigant een campagne voert met thema’s uit de Bijbel. In 2007 raakte het bedrijf ook al in opspraak door een reclamecampagne over de Heere Jezus. Daarin waren drie wijzen uit het oosten te zien die het Kind Jezus bezochten en Hem goud, wierook en mirre aanboden. Naast hen echter verscheen een vierde wijze met een doos met blikjes Red Bull.

Deze reclame leidde tot veel ophef. Als gevolg van protesten van de Rooms Katholieke Kerk in Italië en Polen werd de commercial van de buis gehaald. Met andere woorden: Red Bull wist dat christenen verwijzingen naar de Heere Jezus in reclame-
uitingen als kwetsend ervaren. Desondanks doet de frisdrankfabrikant het opnieuw. Kennelijk denkt het bedrijf: We zijn nu vijf jaar verder, het moet inmiddels wel kunnen.

Deze gedachtegang is tekenend voor onze tijdgeest. Er is inderdaad wel iets veranderd. Wie zijn uitgangspunt neemt in de gevoelens van mensen zou daarin wel eens gelijk kunnen hebben. Doordat er steeds maar weer geschopt wordt tegen het christelijk geloof raken christenen daar inmiddels aan gewend. Ze hebben enig eelt op hun ziel gekregen.

Maar het gaat er niet primair om of christenen worden gekwetst. Feit is dat de naam van de God van de christenen, de Onveranderlijke en de Heilige, wordt aangetast. Dat is onverteerbaar en ontoelaatbaar. Daartegen moet krachtig worden geprotesteerd, zelfs als men bij voorbaat weet dat daar in onze samenleving om gelachen wordt. In 2007 verhieven vooral rooms-katholieken hun stem. De nazaten van de Reformatie mogen nu niet achterblijven. En inderdaad, een boycot van Red Bull is wel het minste.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer