Economie

Duurzaam bankieren groeit op alle fronten

AMSTERDAM – Duurzaam bankieren zit volop in de lift. De enorme groeicijfers jaar na jaar van Triodos Bank geven dat aan. „We krijgen een steeds bredere basis, in Nederland en in Europa”, constateert directievoorzitter Peter Blom van deze financiële speler.

Drs. A. A. C. de Rooij
2 March 2012 08:05Gewijzigd op 14 November 2020 19:41

Hij nam deze week deel aan een discussiebijeenkomst, georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam. Een dag eerder publiceerde het in Zeist gevestigde concern, dat ook actief is in België, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, de cijfers over 2011.

Forse groei op alle fronten. Daarmee vormt genoemde bank in de huidige moeilijke economische situatie een uitzondering binnen de betrokken sector. Het balanstotaal steeg met 23 procent, de kredietverlening met 33 procent en de nettowinst met zelfs 51 procent. Het aantal klanten breidde uit met 24 procent, tot 355.000.

Blom relativeert de groei overigens. „Wij komen van klein, 
dan heb je de ruimte om flink te groeien”, zei hij in Amsterdam.

Triodos werd al eens, in 2009, door onder andere de Financial Times uitgeroepen tot de meest duurzame bank ter wereld. De organisatie richt zich op kredietverstrekking aan ondernemingen die goed presteren op terreinen als sociale omstandigheden, milieu en klimaat. Er is bijvoorbeeld kapitaal gestoken in meer dan 350 projecten in Europa voor de opwekking van herwinbare energie, waaronder windmolenparken, in de biologische landbouw en in culturele instellingen. Verder keert Triodos geen bonussen uit onder de 720 medewerkers.

Het is niet de enige ‘groene’ bank in ons land. ASN Bank hanteert eenzelfde concept. Dan praten we over een dochter van SNS Reaal, die wel een zelfstandig beleid voert. Er zijn ook verschillen. Zo kun je bij Triodos terecht voor een hypotheek, bij het kleinere ASN niet.

Voor de toenemende belangstelling van consumenten geeft Blom twee redenen. De eerste: „Wij hebben een duidelijke missie. Wij financieren duurzaamheid. Dat is onze passie.”

Een ander handelsmerk waar Triodos mee aan de weg timmert en dat zich uitbetaalt in toeloop van klanten betreft transparantie. Na het uitbreken van de crisis in 2008 heerste er boosheid over de ingewikkelde constructies van grote banken, die ertoe bijdroegen dat het verkeerd ging en die het financiële systeem aan de rand van de afgrond brachten.

Triodos profiteert van het ongenoegen. Rekeninghouders stappen over, zegt Blom. „Wij hebben heldere, doorzichtige producten en diensten. Wij kunnen de klant uitleggen waar we mee bezig zijn.”

„Ik heb altijd veel vragen gehad bij de enorme hoeveelheid geld die over de wereld wordt gesluisd, het flitskapitaal, zoals we het wel aanduiden. Heeft dat nog een relatie met de reële economie? We creëerden steeds meer geld, terwijl er geen waardevorming tegenover stond. Dan laat je bubbels ontstaan en die imploderen op enig moment. Maar de omvang van de crisis had ik niet voorzien.”

Hij voegt daaraan toe: „Bovendien eten we de aarde op. Dat is ook een soort bubbel, dat gaat ook een keer mis. Onze planeet, de natuur, moet beschermd worden. De menswaardigheid mag niet in het geding zijn, de natuurwaardigheid evenmin.”

Volgens Blom moet er in tien tot twintig jaar veel veranderen ten gunste van duurzaamheid. „Niet goedschiks, dan kwaadschiks. We lopen tegen grenzen aan. Grondstoffen die er straks niet meer zijn; dat is nog belangrijker dan het CO2-probleem. En wat te denken van water- en voedseltekorten die dreigen. Maar misschien zijn er eerst nog meer crises nodig om het bewustzijn in dit verband te bevorderen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer