Consument

Google voert omstreden privacyregels in

WASHINGTON (ANP/AFP) – Onder luid boegeroep van Amerikaanse en Europese consumentenorganisaties heeft Google donderdag zijn nieuwe privacyregels ingevoerd. De verschillende internetdiensten die het Amerikaanse bedrijf aanbiedt, kunnen daardoor makkelijker de gegevens die zij over hun klanten verzamelen, aan elkaar koppelen.

1 March 2012 17:41Gewijzigd op 14 November 2020 19:41
Foto EPA
Foto EPA

Volgens Google is het nieuwe privacybeleid eenvoudiger en eenduidiger. Critici menen evenwel dat Google nu via onder meer de gelijknamige zoekmachine, het sociale netwerk Google+, de e-maildienst Gmail, de videowebsite YouTube en het mobiele besturingssysteem Android, wel heel makkelijk heel veel informatie over klanten kan verzamelen.

Naar eigen zeggen verkoopt Google geen persoonlijke informatie aan adverteerders. Wel kan het internetbedrijf bijvoorbeeld surfgedrag gebruiken om gerichte advertenties te laten zien op andere websites. Het zegt de klant daarmee een dienst te willen bewijzen. Google moet het vooral hebben van internetreclame. Het verdient het leeuwendeel van zijn omzet door het aanklikken van advertenties door gebruikers.

In veel landen bestaat twijfel of wat Google doet, wel strookt met bestaande privacywetgeving. In Frankrijk bijvoorbeeld loopt een onderzoek of het nieuwe privacybeleid mogelijk in strijd is met Europese regels. In de Verenigde Staten stapte onlangs een organisatie op het gebied van onlineprivacy naar de rechter, maar die klacht werd afgewezen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer