Stimuleer duurzame energie met ”zon-privéregeling”
Geef werknemers die zonnepanelen of een zonneboiler op hun dak plaatsen fiscaal voordeel, oppert Gert Harm ten Bolscher. Dat kost de overheid praktisch niets en geeft een enorme impuls aan duurzame energie.
Vorige week is de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+) gepubliceerd. Hiermee wil het kabinet opwekking van duurzame energie subsidiëren. Deze nieuwe regeling is echter alleen interessant voor partijen die op grote schaal duurzame energie opwekken. Particulieren vallen buiten de boot. Terwijl juist in de bestaande bouw een substantiële energiereductie gerealiseerd moet worden om de landelijke klimaatdoelstellingen te halen.
Energiebesparing in bestaande woningen staat al onder druk omdat door de bezuinigingen allerlei subsidiepotjes gesneuveld zijn. Bovendien vervalt het lagere btw-tarief voor (energetische) aanpassing van bestaande woningen. Ondertussen blijven de energieprijzen stijgen, waardoor bewoners elk jaar weer een groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan gas en elektriciteit. Bewoners zullen de komende jaren daarom minimaal investeren in energiebesparende en duurzame maatregelen. Jammer, want in de praktijk blijkt dat woningeigenaren die hun woning verduurzamen daarna vaak bewuster gebruikmaken van energie.
Om de negatieve effecten te compenseren en Nederland te verduurzamen roep ik minister De Jager ertoe op om een ”zon-privéregeling” te initiëren. Deze regeling komt er in het kort op neer dat werknemers met een fiscaal voordeel zonnepanelen of een zonneboiler op hun eigen dak kunnen laten plaatsen om elektriciteit of warmte op te wekken met behulp van de zon. Vergelijkbaar met de huidige fietsregeling kunnen werknemers dan inkomstenbelasting terugvragen over het bedrag dat het energiesysteem heeft gekost. Uiteraard met een bepaalde limiet aan het te investeren bedrag en nog wat andere randvoorwaarden om onterecht gebruik te voorkomen.
Zowel woningeigenaren als huurders kunnen gebruikmaken van de zon-privéregeling. Zonnepanelen kunnen bij verhuizing namelijk gemakkelijk verplaatst worden en veel woningcorporaties kennen nu al de mogelijkheid dat de bewoner zelf mag kiezen voor plaatsing van een zonneboiler, waarbij afspraken worden gemaakt voor overdracht van de zonneboiler bij verhuizing.
Allerlei subsidieregelingen voor zonne-energiesystemen waren erg succesvol: vaak drie tot vijf keer overtekend. De zon-privéregeling voorziet dus ongetwijfeld in een behoefte en zal een flinke impuls geven aan de verduurzaming van bestaande woningen en aan de werkgelegenheid.
Loterij
Maar past deze regeling wel in een tijd waarin miljarden bezuinigd moeten worden? Ja, de regeling levert de overheid per saldo waarschijnlijk meer op dan deze kost. Ten eerste kunnen de reguliere subsidies voor zonnesystemen en zonneboilers voor particulieren worden afgeschaft. Door de grote hoeveelheid aanvragers en de beperkte subsidiepotten monden de subsidies vaak uit in een loterij.
Ten tweede zal er geld in de richting van de overheid stromen. De schatkist ontvangt namelijk 19 procent btw over elke investering. Om de systemen te produceren en te plaatsen, zijn mensen nodig die daarmee hun boterham verdienen en loonbelasting betalen. Er zullen minder mensen een beroep hoeven te doen op een uitkering en de loonbelasting vloeit weer terug in de schatkist.
Een nadeel is dat de administratie van deze belastingfaciliteit bij de werkgever komt te liggen. Deze moet immers de investering verrekenen met de te betalen loonbelasting. Daar staat tegenover dat werkgevers hier ervaring mee hebben dankzij de fiscale fietsregeling. Bijkomend aspect is dat werkgevers op deze manier ook invulling kunnen geven aan het eigen duurzaamheidsbeleid door de zon-privéregeling te faciliteren.
Zoden aan de dijk
Een tweede aandachtspunt is dat het straatbeeld verrrommelt op het moment dat daken massaal voorzien worden van zonnepanelen en zonneboilers. Dit kan voor sommige mensen inderdaad een nachtmerrie zijn. Al is het zo dat door stijging van de energiekosten en de daling van de kosten van zonne-energiesystemen over vijf tot tien jaar plaatsing van dergelijke systemen sowieso fors zal toenemen. Eventueel kunnen er aanvullende esthetische voorwaarden aan de regeling gesteld worden om uitwassen te voorkomen.
De voorgestelde belastingfaciliteit kost de schatkist waarschijnlijk dus praktisch niets. Wel gaat er een geweldige stimulans van uit om te investeren in duurzame-energiesystemen en krijgen Nederlanders de beschikking over systemen waarmee ze de komende jaren hun energiekosten (voor een deel) kunnen bevriezen en daarmee koopkracht behouden. De duurzame-energiebranche zal in Nederland een flinke impuls krijgen, wat bijdraagt aan innovatie en werkgelegenheid. De voorgestelde regeling zet daarmee mijns inziens meer duurzame zoden aan de dijk dan de SDE±regeling.
De auteur is werkzaam bij DWA installatie-energieadvies.