Buitenland

Bergers Tricolor toe aan moeilijkste deel operatie

De bergers van het gezonken Noorse vrachtschip Tricolor profiteren deze dagen van de ideale weersomstandigheden op het Kanaal. Op een vrijwel vlakke zee konden twee enorme drijvende hijskranen dit weekend aan de slag voor het moeilijkste onderdeel van de bergingsoperatie: het optakelen van het achterste en veruit zwaarste compartiment van het 190 meter lange vaartuig.

ANP
4 August 2003 10:05Gewijzigd op 14 November 2020 00:28

„Als alles mee blijft zitten, hebben we het eerste wrakstuk vandaag in de haven van Zeebrugge”, voorspelde B. Kleijwegt, projectleider van de Combinatie Berging Tricolor (CBT) en al 38 jaar werknemer van Smit. Dat Nederlandse bedrijf speelt de leidende rol in de CBT.

Kleijwegt moet de weersverwachtingen voor de komende week met plezier hebben bekeken. „Prachtig zonnig weer met een extreem vlakke zee is voor ons perfect. We hebben het ook nodig voor het hijswerk. Als er te veel wind staat, kunnen we niet hijsen.”

De Tricolor zonk op 14 december vorig jaar in de zeer drukke vaarroute, na een aanvaring met een containerschip in dichte mist. De kosten van de berging bedragen 40 miljoen dollar.

Het achterste deel van het schip meet 30 bij 35 meter, weegt 3000 ton en bevat onder meer de machinekamer, twee grote olietanks en de stalen schroefas met een dikte van 75 centimeter. Voor het takelwerk werden twee meer dan 90 meter hoge hijskranen ingeschakeld. Met behulp van het 140 meter lange pontonschip Giant 4 worden de restanten van de Tricolor voor recycling afgevoerd naar de haven van Zeebrugge.

Afgelopen donderdag slaagden de bergers erin het achterste deel te scheiden van de rest van het schip. De Tricolor wordt met behulp van een ingenieus zaagsysteem in negen stukken opgedeeld. Mogelijk kan komende week al een tweede compartiment worden afgezaagd, opgetakeld en naar het vasteland gebracht.

Medio oktober moet de bergingsklus zijn afgerond. Dan hoopt de CBT alle wrakonderdelen te hebben opgeruimd, en dus ook alle restanten van de 2862 luxe auto’s die zich in het ruim bevinden. De bergers hebben zich contractueel verplicht om werkelijk alle Tricolor-resten van de zeebodem te halen. Handelaars in tweedehands auto-onderdelen die hopen op een roestvrij stukje Saab, Volvo of BMW maken derhalve geen kans op goedkope handelswaar.

De bergers doen er alles aan om te voorkomen dat er opnieuw grote hoeveelheden olie ontsnappen uit het wrak van de Tricolor. Eerder lekte er al tussen de 150 en 160 ton olie weg, met vervuilde Noordzeestranden als gevolg. Uit voorzorg is er een oliebestrijdingsvaartuig aanwezig in de omgeving van het wrak. Ook zijn schermen geplaatst om te voorkomen dat bij zaagwerkzaamheden vrijkomende olie wegdrijft.

De bergers en de autoriteiten hebben echter niet alles onder controle. Zo zagen enkele speedbooteigenaren zondagmiddag kans om zeer dicht bij het wrak te komen. Ze negeerden onder het toeziend oog van de Franse marine het vaarverbod dat in de directe omgeving van kracht is. „Levensgevaarlijk”, oordeelde woordvoerder Lars Walder van de Combinatie Berging Tricolor. „Het is daar echt superlink met al die ankerlijnen.”

De speedboottoeristen waren vermoedelijk op het idee van een Tricolor-bezoek gekomen door de media-aandacht voor de berging van het wrak. De CBT kondigde aan dat het melding van het incident gaat maken bij de Franse autoriteiten. „Het is aan hen om hier iets aan te doen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer