Italië krijgt ‘achtste wereldwonder’
De oude Romeinen droomden al van een verbinding tussen het vasteland van Italië en het eiland Sicilië. Het is hun nooit gelukt, dus proberen de Italianen het 2000 jaar later nog eens. In januari 2005 gaat de eerste schop de grond in, zo berichtten Italiaanse kranten zaterdag. Als alles volgens plan verloopt, is de brug over zeven tot acht jaar klaar.
Als de overspanning gereed is, zal het de langste hangbrug in de wereld zijn met 3300 meter lengte en een gewicht van 300.000 ton. Daar steekt de Golden Gate-brug in San Francisco met ongeveer 1 kilometer lengte schril bij af. Zelfs de Akashi- Kaikyo-brug in Japan met 1990 meter is een kleintje vergeleken met het Italiaanse megaproject. De Japanse hangbrug is momenteel de langste ter wereld.
Maar een dergelijke prestatie heeft wel een kostenplaatje; 4,5 miljard euro om precies te zijn. De Italiaanse regering heeft aangegeven zich volledig buiten het project te houden. Het geld moet worden opgebracht door banken, financieringsmaatschappijen en de toekomstige exploitanten.
Als de brug klaar is, rijden er naar verwachting dagelijks 140.000 auto’s en vrachtwagens op de twaalfbaanswegen. Hierdoor zal de reistijd van Calabrië naar Sicilië nog slechts een kwestie van minuten zijn. Eerst duurde het uren om de Straat van Messina over te varen. Het autoverkeer moet ook een deel van de kosten terugverdienen door tolheffing. Er komt ook nog een spoorbaan voor treinverkeer op de brug.
De bouw van dit ’achtste wereldwonder’ heeft ook kritiek uitgelokt. Zo zou het enkel een prestigeproject van minister-president Berlusconi zijn. Ook zou de Siciliaanse maffia voor veel problemen kunnen zorgen. Al deze zaken hebben de gemoederen tientallen jaren beziggehouden zonder dat er besluiten werden genomen.
De regelmatige aardbevingen in die regio kunnen nog voor de nodige hoofdbrekens zorgen. De 380 meter hoge peilers die 55 meter diep de grond ingaan, moeten een aardbeving van 7,1 op de schaal van Richter kunnen doorstaan, aldus de onderneming die de brug gaat bouwen. Maar in de streek van Calabrië zijn er al bevingen geweest met de kracht van 7,5 op de schaal van Richter, zoals die in 1903. Toch maken de Italianen zich daar niet al te druk over, want tijdens de bouw van de Japanse hangbrug vond ook een zware beving plaats. Deze schoof toen alleen de fundamenten een stukje op. De brug hield stand.