Raad achter plan spoorlijn Tricht
GELDERMALSEN – De raadsfracties in Geldermalsen steunen in hoofdlijnen de keuzes van het college rond de spoorverbreding in Tricht.
Dat bleek gisteravond tijdens de vergadering van de commissie grondgebied.
Wel beloofden diverse fracties tijdens de raadsvergadering van 28 februari met amendementen te komen om de standpunten van het college aan te scherpen.
Om hoogfrequent spoorvervoer tussen Den Bosch en Utrecht mogelijk te maken, is het nodig dat de Merwede-Lingelijn vrij komt te liggen. Dat betekent dat het traject ter hoogte van de kern Tricht wordt verbreed van twee naar drie sporen.
Daarom moeten de spoorkruisingen in deze kern worden vervangen. Volgens wethouder Van Meygaarden willen de gemeente en ProRail dat doen via ongelijkvloerse kruisingen. „Er gaan meer treinen over dit traject rijden. Bij gelijkvloerse kruisingen zijn de risico’s te groot.” Het college heeft besloten mee te werken aan de verbreding en niet te wachten op ingrijpen van de rijksoverheid. Op die manier willen B en W voor de inwoners van Tricht het maximale resultaat in de wacht slepen.
B en W willen een rondweg ten noorden van Tricht, een tunnel bij de Lingedijk met een hoogtebeperking van 3,60 meter om al te grote vrachtwagens te weren en een tunnel onder de Nieuwsteeg voor langzaam verkeer. Die tunnel midden in het dorp moet in elk geval toegankelijk zijn voor voetgangers.
Het gemeentelijke verlanglijstje is 7 miljoen euro duurder dan ProRail wil betalen. Die organisatie vindt maar een deel van de rondweg noodzakelijk en wil geen tunnel bij de Nieuwsteeg. Inwoners van Tricht benadrukken daarentegen de noodzaak van deze voorziening, omdat het een belangrijke verbinding vormt in het dorp.
Als het aan de raad ligt, betaalt de gemeente niet mee aan de extra voorzieningen.