Schultz ontevreden over aanpak winterspoor
DEN HAAG – De problemen op het spoor eind vorige week door het winterweer zijn deels veroorzaakt door het handmatig aanpassen van de dienstregeling door de NS op vrijdagochtend.
Dat blijkt uit een brief die minister Schultz (Infrastructuur) vanmorgen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Omdat het leek mee te gaan vallen met de sneeuwval vrijdag, besloten de NS donderdag geen aangepaste dienstregeling op te stellen voor dag erna.
Aangezien er toch meer sneeuw viel dan verwacht, heeft het bedrijf vrijdagochtend vroeg „gekozen om de dienstregeling handmatig aan te passen en machinisten en conducteurs hier individueel over te informeren”, schrijft Schultz.
Omdat dat de nodige tijd kost, was het niet meer mogelijk de dienstregeling later die dag nog ingrijpender aan te passen en om de reisinformatie actueel te houden.
De minister herhaalt in haar brief dat ze ontevreden is met de manier waarop de NS met de winterproblemen zijn omgesprongen. Over een paar dagen stuurt ze de Kamer een nieuwe brief waarin ze dieper op de zaak ingaat. Ze zal dan ook uitleggen waarom het nog niet is gelukt de problemen te voorkomen, zoals eerder wel was beloofd.
Volgens een woordvoerder van de NS waren er gisteren geen grote problemen meer op het spoor. Het bedrijf zet de rest van de week minder treinen in om het aantal storingen te beperken.
In een advertentie in verschillende kranten heeft spoorbeheerder ProRail vanmorgen alle mensen die zijn ingezet tijdens het koude winterweer bedankt voor hun inspanningen.
„We beseffen hoe vervelend het is als treinen op zich laten wachten”, stond er verder te lezen. „Met man en macht blijven we samen met de aannemers werken om hinder te beperken en storingen snel op te lossen, zodat treinen kunnen blijven rijden.”
Op de weg kon het verkeer gisteren goed doorrijden. De ANWB typeerde de ochtend- en avondspits als normaal. In verband met ijsvorming zijn alle avondvaarten van rederij Doeksen van en naar Vlieland en Terschelling in elk geval tot morgen geschrapt.
Op het IJsselmeer en de Veluwe Randmeren heeft Rijkswaterstaat vanaf vandaag intensieve scheepvaartbegeleiding ingesteld wegens de ijsvorming. Op de Waddenzee mogen veerdiensten alleen nog overdag varen, omdat er te veel ijsschotsen ronddrijven. Rijkswaterstaat heeft daarom de lichtboeien verwijderd.
De dienst waarschuwt de binnenvaart dat op meerdere plekken in het land vaarwegen en sluizen zijn gestremd wegens ijsvorming. Rijkswaterstaat breekt het ijs op hoofdvaarwegen en probeert de sluizen in die vaarwegen ijsvrij te houden.