Economie

Sociaal plan NedCar kost honderden miljoenen

BORN (ANP) – Het sociaal plan dat nodig is voor de afvloeiing van de werknemers van NedCar, gaat honderden miljoenen euro’s kosten. Dat viel af te leiden uit een toelichting door directeur Joost Govaarts van NedCar op het besluit van eigenaar Mitsubishi maandag.

6 February 2012 14:31Gewijzigd op 14 November 2020 19:08
Foto ANP
Foto ANP

Govaarts noemde de beslissing „zuur en hard.” „Wij hebben alles gedaan waardoor wij tot een van de beste fabrieken binnen het Mitsubishiconcern behoren”, zei hij. Hij realiseert zich dat door de beslissing van de Japanners om de stekker uit NedCar te trekken, de kansen op nieuwe gegadigden voor productie van auto’s in Born gering is, zei hij maandag tijdens een persconferentie.

NedCar stelt de belangstellende partijen op de hoogte van de nieuwe situatie. Ook de toeleveranciers worden geïnformeerd. Dinsdag praten de raad van commissarissen, vakbonden en ondernemingsraad met elkaar. Dan worden ook de vervolgstappen besproken, zei Govaarts. NedCar heeft het personeel tot vrijdag naar huis gestuurd. Volgens Govaarts om de mensen de tijd te geven hun emoties te verwerken.

Staking

Het personeel van NedCar gaat mogelijk vrijdag al staken. Een beslissing daarover neemt het personeel naar verwachting dinsdag tijdens een actiebijeenkomst. Dat zei voorzitter Jean Wouters van de ondernemingsraad (or) van NedCar maandag na beraad net de vakbonden.

„Als het even kan, gaan we vrijdag staken”, zei Wouters. Volgens hem heeft de directie maandag het personeel tot vrijdag naar huis gestuurd uit angst dat er dingen gebeuren die anders niet meer onder controle te houden zijn. Gezien de wisselkoers van de yen is het volgens Wouters spotgoedkoop om in Nederland te produceren. „Maar dat maakt het voor de Japanners ook spotgoedkoop om het bedrijf te sluiten”, voegde hij daaraan toe.

Indirecte arbeidsplaatsen

Bij sluiting van NedCar gaan niet alleen de 1500 directe banen verloren, maar naar schatting ook nog eens honderden indirecte arbeidsplaatsen. Dat zei een woordvoerder van de gemeente Sittard-Geleen maandag.

De meeste toeleveranciers zijn volgens hem overigens niet exclusief afhankelijk van NedCar. Na de vorige inkrimping bij NedCar, 5 jaar geleden, hebben die hun afzet deels al elders gezocht en gevonden. Volgens wethouder Pieter Meekels (economie) van Sittard-Geleen is sluiting van NedCar een drama. „De mensen zijn anderhalf jaar lang aan het lijntje gehouden”, zei Meekels. Born maakt deel uit van de gemeente Sittard-Geleen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer