Economie

VW: één onderstel maakt geen eenheidsworst

WOLFSBURG (ANP) – Autofabrikanten trekken alles uit de kast om kosten te besparen en tegelijkertijd de klanten te behouden. Het veelvuldig uitwisselen van onderdelen is daar een voorbeeld van. Het Duitse Volkswagen doet daar nu een flinke schep bovenop met de bouw van een standaard onderstel dat onder meer dan 40 nieuwe modellen komt, van de kleine VW Polo tot de grote gezinsauto Passat. En daarmee moet de auto voor de consument betaalbaar blijven.

3 February 2012 12:16Gewijzigd op 14 November 2020 19:05
Foto ANP
Foto ANP

Alle auto’s van de groep van de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen zelf waarbij de motor dwars voorin ligt en met voorwielaandrijving, krijgen het nieuwe onderstel. Het is voor het eerst dat een fabrikant het aandurft om één bodemgroep te gebruiken als basis voor zoveel verschillende auto’s.

Het zogeheten MQB-platform (Modularer Quer Baukasten) kan gebruikt worden voor zowel diesel-, benzine-, hybride- als elektromotoren. De afmetingen van de bodemplaat zijn altijd hetzelfde; bijvoorbeeld het stuur en de pedalen worden bij alle auto’s op dezelfde plek gemonteerd. De lengte, wielbasis en breedte van de auto kunnen makkelijk worden aangepast.

De primeur van VW’s nieuwe ’kit car’ is voor de Audi A3, die in maart op de autoshow in Genève wordt getoond. De VW Golf volgt na de zomer.

Niet alleen het onderstel maar ook het hele productieproces gaat op de schop. Alle ruim negentig VW-fabrieken over de hele wereld worden rigoureus verbouwd om de nieuwe auto’s te kunnen bouwen. „Dan kunnen verschillende auto’s van verschillende merken op een en dezelfde productielijn geproduceerd worden. Het maakt dan niet uit of het een VW Golf is of een Skoda Fabia”, aldus Henning Jacob van Volkswagen.

Door het systeem is straks ongeveer 65 procent van de onderdelen van bijvoorbeeld een Polo gelijk aan die van een Passat. De nieuwe uitvinding moet volgens VW 20 tot 30 procent aan kostenbesparingen opleveren. „De productietijden worden korter, er zijn minder mensen nodig, de investeringen gaan omlaag en het voorkomt dubbel werk”, somt Jacob de voordelen op. Ook moet de kwaliteit over de hele linie omhoog gaan.

Bang om een eenheidsworst te creëren zijn ze bij VW niet. „Onze ontwerpers krijgen nu juist meer vrijheid om onderscheidende modellen te ontwerpen. Ze kunnen wezenlijk meer creativiteit inbrengen. Je zult zien dat er straks meer niche-modellen op de markt komen”, stelt Volkswagen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer