„Meer Engels op school, maar ook daarbuiten”
GOUDA – Confronteer jongeren op school, maar ook daarbuiten, meer met Engels. Dat is de belangrijkste aanbeveling van het lectoraat Engels van Driestar Educatief. Woensdag houdt het een studiedag in Gouda met 170 docenten Engels om de resultaten van leerlingen bij dit vak te verbeteren.
Leerlingen van reformatorische scholen scoren gemiddeld ruim een punt lager bij Engels dan leerlingen van andere scholen. Het lectoraat Engels, een gezamenlijk initiatief van Driestar Educatief en de zeven reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs, doet sinds 2010 onderzoek naar de oorzaken en stelt aanbevelingen op. Daarvoor hield het lectoraat een enquête onder 5000 leerlingen en honderden docenten en ouders van zowel reformatorische als niet-reformatorische scholen.
Volgens lector dr. Johan van Wijk is het „absoluut” nodig dat leerlingen van reformatorische scholen zowel in de les als daarbuiten meer met Engels worden geconfronteerd. „Als we het alleen van die paar uurtjes Engels per week op school moeten hebben, gaan we het niet redden. De taalachterstand bij onze leerlingen zit diep ingebakken; we maken ons echt zorgen.”
Zowel de docenten Engels als de leerlingen moeten „veel meer” Engels spreken in de les, stelt Van Wijk. „De doeltaal moet de voertaal zijn. Uit de enquête blijkt dat 20 procent van de docenten nooit Engels spreekt in de les en het grootste deel van de leerlingen ook niet. Waarom? Dat gaan we verder onderzoeken. Bekend is wel dat het risico om terug te vallen in de moedertaal groot is. Dat geldt ook bij Duits en Frans.”
Van Wijk pleit ervoor om Engelse woordjes op een andere manier te leren. „Zo’n 70 procent van de reformatorische scholen gebruikt er een apart idioomboek voor. Het nadeel daarvan is dat leerlingen de woordjes geïsoleerd leren. Bovendien beginnen ze er pas kort voor de toets mee, zodat de woordjes niet beklijven op langere termijn. Het is beter om nieuwe woordjes aan te bieden in korte, pakkende verhalen die leerlingen moeten lezen.”
Ook buiten de school moeten de leerlingen meer met Engels worden geconfronteerd, stelt Van Wijk. „In niet-reformatorische kring wordt in 30 procent van de gezinnen dagelijks Engels gebruikt; in reformatorische kring is dit 10 procent. Kinderen buiten onze kring kijken niet alleen meer Engelse films, maar pakken ook vaker een Engels boek. Dat heeft te maken met de moderne cultuur die buiten onze kring meer is ingeburgerd.”
Van Wijk benadrukt dat er op reformatorische scholen flink aan het vak Engels wordt getrokken. „De collega’s werken hard en zijn bereid hun manier van lesgeven te veranderen. Toch blijft Engels hét probleemvak in het reformatorisch onderwijs. Daarom moet het ambitieniveau omhoog. Collega’s van andere scholen laten hun leerlingen thuis meer teksten lezen en luisteren. En tja, het is geen dooddoener, maar de gemiddelde resultaten bij Engels worden ook naar beneden gehaald omdat alle leerlingen het vak volgen. Bij Frans en Duits heb je een selecte groep.”