Zondagskrant
De Telegraaf, het financieel sterkste krantenconcern van Nederland, heeft serieuze plannen om eind dit jaar met een zondagseditie te komen. Daarmee wil men de eigen krant een sterkere positie geven in een structureel teruglopende dagbladmarkt. Tegen een wellicht iets verhoogde abonnementsprijs krijgen de abonnees in de toekomst zeven dagen per week een krant thuisbezorgd.Volgens Telegraaf-directeur Boerma is Nederland het enige land in Europa waar geen zondagskrant verschijnt. In zijn opinie moet dat nodig anders worden.
Overigens verscheen voor de Tweede Wereldoorlog een aantal Nederlandse kranten wel op zondag, zoals er toen ook kranten waren die zowel een ochtend- als een avondeditie hadden. Voor hun nieuwsvoorziening waren de mensen in die tijd in hoge mate aangewezen op de kranten. En arbeid was goedkoop, zodat de bezorging geen probleem vormde.
Dat ligt nu anders. Behalve dat men het grafisch personeel zover moet krijgen om in de nacht van zaterdag op zondag te werken, is er ook het grote probleem om bezorgers voor de zondagseditie te vinden. In andere landen, waar een aanzienlijk deel van de dagbladen via de losse verkoop verspreid wordt, speelt dat veel minder. Dat is een van de redenen waarom zondagskranten daar een vertrouwd verschijnsel zijn.
Qua exploitatie zijn de zondagskranten in het buitenland vaak het meest rendabel. Omdat mensen dan veel tijd hebben om te lezen, zijn zij aantrekkelijk voor adverteerders. En daar moet een krantenuitgever het van hebben.
Eerdere initiatieven voor een zondagskrant in Nederland liepen op niets uit. Maar nu een groot krantenconcern zich daarachter stelt en het geen aparte uitgave wordt die zich eerst in de markt moet invechten, zou dat wel eens anders kunnen gaan.
Wordt het een succes, dan zal dat voorbeeld onder de dagbladuitgevers zeker navolging vinden. Bijvoorbeeld bij de Perscombinatie, de uitgever van de andere grote landelijke dagbladen, die financieel veel zwakker staat en zich daarom geen experimenten kan veroorloven.
Net als de omroepsector wordt dan ook de dagbladwereld een volcontinubedrijf, waarbij de zondag niet meer is dan een van de zeven verschijningsdagen. Ook daarin komt de secularisatie van onze maatschappij tot uitdrukking.
Gelukkig is de animo om op zaterdag en zondag te werken bij velen niet groot, maar als consument wil men wel zoveel mogelijk van allerlei diensten (winkels, horeca) gebruik kunnen maken. Een krant op zondag hoort daar straks wellicht ook bij.
Dat is een ontwikkeling die wij zeker moeten betreuren en waarin we niet mee kunnen gaan. Het verschijnen van hun krant op zondag zou voor orthodoxe christenen ook een reden moeten zijn om zich de vraag te stellen of ze zich wel op de juiste krant geabonneerd hebben.
Overigens moet men wel bedenken dat ook nu bij alle ochtendbladen (uitgezonderd het Nederlands Dagblad) de maandageditie voor een groot deel op zondag gemaakt wordt. Dat is een van de redenen waarom het RD, afgedacht van de zaterdageditie, niet als ochtendblad verschijnt.