Binnenland

Chauffeurs stranden op blokkades in Italië

ANCARANO – Ongeveer 17 kilometer voor zijn afleveradres in Italië werd chauffeur Conny Gommeren van Bas Logistics uit Etten-Leur dinsdag aan de kant gezet. Doorrijden had geen zin meer. „Ik sta gelukkig vlak bij een wegrestaurant.”

Redactie economie
25 January 2012 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 18:52

Gommeren heeft genoeg van de blokkade, maar relativeert direct: „Het heeft geen zin om te stressen. Bovendien mag ik me gelukkig prijzen, want ik heb wel eens vastgestaan in Frankrijk en toen stond ik midden op de rijksweg. Dan kwamen ze met lunchpakketjes aanzetten. Daar moest je het mee doen.”

Bij het restaurant in de Italiaanse provincie Teramo kan hij een douche nemen en gevarieerd eten. Dat was destijds in Frankrijk wel wat anders. Van een agressieve sfeer merkt hij niet veel op de parkeerplaats, die is gevuld met ongeveer honderd vrachtwagens. Hij is de enige Nederlander. „Ik sprak vandaag een collega die bij Napels stond. Die zei dat de sfeer daar wel wat grimmig was”, aldus Gommeren.

Dat bevestigt zijn collega Tjitze de Jong, die sinds gisteren in het Zuid-Italiaanse Manduria vaststaat. „Ze steken hier zo je banden lek of gooien je ruiten in. In het noorden gaat het er allemaal wat gemoedelijker aan toe.” De Jong rijdt sinds 23 jaar op Italië en kent de taal goed.

Tientallen vrachtwagenchauffeurs uit Nederland zijn in Italië gestrand, nu collega’s daar wegblokkades hebben opgeworpen tegen de hoge brandstofprijzen en toltarieven, zo meldden Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO gisteren. Beide belangenorganisaties hebben de Europese Commissie gevraagd de Italiaanse overheid te laten ingrijpen. De Italiaanse Eurocommissaris Antonio Tajani (Industrie en Ondernemerschap) stelt dat hij van de autoriteiten de verzekering heeft gekregen dat zij snel een einde aan de blokkades gaan maken.

De blokkades zijn maandag opgeworpen. „Soms worden ze opgeheven, maar dan wordt er elders weer een opgeworpen”, aldus TLN. Het advies van TLN en EVO aan de transportondernemers is om de situatie in Italië goed te blijven volgen en in overleg met elkaar te besluiten wat het verstandigste is: wel of niet te gaan rijden. „We willen voorkomen dat er straks nog meer vrachtwagens vast komen te staan.” Italië is voor Nederland het vijfde transportland.

Chauffeur De Jong verwacht dat de staking nog wel tot vrijdag duurt. „Ik heb goed contact met de lokale stakingsleider, die weer contact heeft met de stakingsleiders in Rome. Ze zijn daar in onderhandeling met de regering om hun eisen ingewilligd te krijgen”, zegt De Jong. Hij betwijfelt of de onderhandelaars het voor elkaar krijgen. „Italië staat er in de Europese Unie niet zo best voor.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer