BoodschappenPlusBus succesvol bij bestrijden eenzaamheid ouderen
Eén klacht is Jan Romme bijgebleven. „De ramen zaten te hoog, waardoor sommige senioren niet naar buiten konden kijken. Bij de bussen die we tegenwoordig hebben, speelt dat probleem niet.” Verder hoort de directeur van het Nationaal Ouderenfonds niets dan lof over de BoodschappenPlusBus, waarvan er inmiddels zestig in Nederland rondrijden.
Het ouderenfonds keek het busconcept vijf jaar geleden af van Harry Wassenaar, die in Den Haag een boodschappenbegeleidingsdienst had opgezet. „Wassenaar maakte voor ons een blauwdruk van de BoodschappenPlusBus”, aldus Romme. „Ouderen gaan met zo’n bus boodschappen doen of een activiteit ondernemen onder begeleiding van vrijwilligers. Bij dat laatste gaat het bijvoorbeeld om het bezoek van bloembollenvelden en een museum. Mensen worden thuis opgehaald en weer voor hun deur afgezet. Jaarlijks helpen we met deze dienst zo’n 15.000 senioren, meest 75-plussers. Deze mensen zo komen hun huis weer uit en ontmoeten anderen.”
Eenzaamheid is een aansprekend thema, merkt de directeur. „Het betreft ook een groeiend probleem. Ouderen op hun eenzaamheid aanspreken, is overigens niet verstandig, want er bestaat veel schaamte over. Dat doen we ook niet met de BoodschappenPlusBus. We nodigen senioren uit voor zoiets basaals als boodschappen doen. Sommigen moeten een drempel over, omdat het heel wat voor hen betekent om met vreemden in een bus te zitten. De ervaring leert dat zelfs de meest verlegen mensen uiteindelijk een gesprekje met hun reisgenoten aanknopen. Na verloop van tijd worden zelfs afspraken voor een theevisite of een kerstdiner gemaakt. Uit onderzoek komt naar voren dat het isolement door de BoodschappenPlusBus doorbroken wordt. Het initiatief geldt als de succesvolste interventie bij eenzaamheid sinds jaren.”
Normaal gesproken daalt na verloop van tijd het animo voor een project bij geldschieters en vrijwilligers, weet Romme. „Het enthousiasme over de BoodschappenPlusBus blijft daarentegen onverminderd groot. De afgelopen jaren gingen slechts vier initiatieven ter ziele, terwijl er jaarlijks minstens tien bussen bijkomen. Momentaal staan er twaalf gemeenten op de wachtlijst.” Een BoodschappenPlusBus rijdt niet van de ene op andere dag rond. „Een gemeente brengt deze dienst vaak onder bij een stichting ouderenwelzijn. Wij leveren een bus en vragen daarvoor een maandelijkse bijdrage van circa 500 euro. Ook begeleiden we de plaatselijke coördinator vanuit ons kantoor in Bunnik en helpen we zo nodig met fondsenwerving. Een project moet een grote kans van slagen hebben voordat het van start gaat.”
Overigens is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. „Gemeenten nemen bij bezuinigingsrondes alles onder de loep. Ik heb de laatste tijd veel gemeenteraden toegesproken in een poging de bus te behouden. Tot nu toe is dat steeds gelukt.”
Dit is het slot van een tweeluik over de BoodschappenPlusBus.