TLS compenseert storing ov-chipkaart
AMERSFOORT (ANP) – Reizigers die de dupe zijn geworden van de storing in het ov-chipkaartsysteem van maandag krijgen de schade automatisch vergoed. Dat heeft producent van de kaart Trans Link Systems (TLS) dinsdag laten weten.
De compensatie geldt voor reizigers die maandag met een abonnement of korting, besteld via internet, hadden kunnen reizen, maar hun product door de storing niet op hun pas konden zetten. Als zij wel met saldo hebben gereisd, dan kunnen ze het bedrag dat ze te veel hebben betaald binnenkort via een automaat op hun kaart zetten. Daarover krijgen ze nog een brief. Mensen met anonieme kaarten krijgen via de website te horen wanneer ze hun kaart langs een automaat kunnen halen voor de compensatie.
Sinds maandagmiddag was het voor reizigers nagenoeg onmogelijk om de chippas op te laden met bestellingen, zoals reisabonnementen. De storing lijkt nu voorbij te zijn. „Het ziet er goed uit maar we houden het goed in de gaten”, aldus een woordvoerster van TLS. De oorzaak van de storing ligt in het computersysteem maar volgens de woordvoerster is er niet een grote oorzaak aan te wijzen.
Vervoersbedrijven waren onaangenaam verrast door de storing. Vervoerder Arriva sprak dinsdag van „geklungel” van TLS. Directeur Anne Hettinga kondigde aan de schade bij TLS te zullen claimen. De zegsvrouw van TLS noemt de storing „heel vervelend voor vervoerders en reizigers.” Het bedrijf gaat overleggen met de vervoersbedrijven.
Volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent moet minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) de vervoerders en TLS dwingen afspraken te maken over automatische compensatie en een vervoersplicht voor reizigers die door softwarefouten in de pas gedupeerd worden. Ook wil ze van de minister weten hoeveel reizigers door de storing zijn gedupeerd. „De milleniumbug was kinderspel vergeleken bij de problemen die TLS ervaart op dagen waarop veel mensen hun nieuwe abonnement ophalen”, schetste het Kamerlid.