Albert Heijn gebruikt aankoopgegevens klanten
ZAANDAM (ANP) – Albert Heijn gaat miljoenen klanten benaderen met persoonlijke aanbiedingen en acties op basis van verzamelde gegevens met de bonuskaart. De supermarktketen informeert dinsdag de eerste miljoen klanten hierover. Dat maakte Casper Meijer, directeur merchandising van Albert Heijn, bekend.
Uiteindelijk wil de grootgrutter het voordeelprogramma voor alle 7 miljoen gebruikers van de bonuskaart beschikbaar maken. Klanten krijgen vanaf eind maart extra korting op producten die zij vaak kopen. Ook ontvangen zij aanbiedingen voor producten waarvan Albert Heijn verwacht dat die goed aansluiten bij de wensen van de klant. „Denk bijvoorbeeld aan een consument die wel veel pasta koopt, maar geen pastasaus”, aldus de directeur.
Naast de reguliere wekelijkse bonusaanbiedingen ontvangt een grote groep bonuskaartgebruikers straks elke vier weken zes persoonlijke aanbiedingen, aldus Meier.
Albert Heijn is de eerste Nederlandse supermarkt die op deze manier aanbiedingen aan de klant gaat doen. De supermarktketen, die de bonuskaart in 1998 introduceerde, verwacht geen problemen met de privacywetgeving. Klanten die er geen prijs op stellen, kunnen hun persoonlijke kaart laten omzetten naar een anonieme kaart.
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) zegt dat het niet onmogelijk is wat Albert Heijn gaat doen, als het bedrijf zich maar aan de wet houdt. „De klant moet vooraf duidelijk geïnformeerd worden wat er met zijn gegevens gebeurt en de zekerheid hebben dat zijn gegevens worden vernietigd, als hij aangeeft geen prijs meer te stellen op de aanbiedingen.”