Economie

„Uitbreiding containersector niet desastreus”

ROTTERDAM (ANP) – De voorziene uitbreiding van de containeroverslagcapaciteit in de Rotterdamse haven vanaf 2014 leidt niet tot jarenlange overcapaciteit met alle desastreuze gevolgen van dien. Sommige stuwadoors of hun individuele terminals zullen 1 tot hooguit 2 jaar quitte of met een beperkt verlies draaien. Dat blijkt volgens Havenbedrijf Rotterdam uit een onderzoek van McKinsey.

29 December 2011 16:45Gewijzigd op 14 November 2020 18:27
Containeroverslag Havenbedrijf Rotterdam.   Foto ANP
Containeroverslag Havenbedrijf Rotterdam. Foto ANP

De situatie kan zich voordoen bij een totale bezettingsgraad van alle terminals in de hele haven van 68 procent, het slechtste van de drie scenario’s waarmee de onderzoekers hebben gewerkt.

Een dergelijke situatie is volgens directeur Hans Smits van het havenbedrijf een kwestie van „markteconomie” die zich ook elders in de wereld voordoet en niet uniek is voor de Rotterdamse haven.

Het havenbedrijf is verwikkeld in een rechtszaak met ECT, het grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven, dat grote bezwaren heeft tegen het tempo waarmee de containeroverslagcapaciteit wordt uitgebreid.

ECT, eigendom van de Chinese gigant Hutchison Port Holdings, zegt te worden benadeeld bij de toelating van nieuwe concurrenten die vanaf 2014 actief worden op Maasvlakte 2 en dreigt het havenbedrijf met een schadeclaim van 900 miljoen euro.

De resultaten van het McKinsey-onderzoek staan haaks op de uitkomsten van het onderzoek dat ECT zelf liet verrichten door het bureau Policy Research Corporation. Volgens dat onderzoek zal door de komst van twee nieuwe containerexploitanten op Maasvlakte 2 vanaf 2014 jarenlange overcapaciteit ontstaan, die de winstgevendheid van de bestaande terminals op Maasvlakte 1 onder grote druk zet. ECT zou zelfs kunnen bezwijken.

Het containeroverslagbedrijf eist onder meer dat het havenbedrijf de ingebruikname van de terminals op Maasvlakte 2 uitstelt en dat ECT niets hoeft te betalen voor de verbreding van de Amazonehaven. Eisen waar het havenbedrijf onmogelijk kan ingaan, zo onderstreepte Smits donderdag opnieuw. Hij verwacht dat de afwikkeling van de rechtszaak nog jaren kan duren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer