CDA blijft op de rem staan in 130 km-debat
DEN HAAG (ANP) – Het CDA blijft het geen goed plan vinden om per september 2012 op bijna 60 procent van de snelwegen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur in te voeren. Dat bleek dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Verleden week plaatste de coalitiepartij ook al vraagtekens bij het voorstel van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).
De VVD-bewindsvrouw heeft de steun van het CDA wel nodig om de nieuwe snelheidsnorm in te voeren. Het CDA ligt dwars omdat volgens die partij de verkeersveiligheid in het gedrang komt.
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe huldigt het motto ’eerst veilig, dan vlot’. Hij wil dat de snelwegen eerst zijn aangepast aan de nieuwe snelheidsnorm, voordat die gaat gelden. Verleden week kwam Schultz met een overzicht waaruit bleek dat per 2012 op 20 procent van de beoogde 130 km-wegen nog niet de gewenste aanpassingen op het gebied van verkeersveiligheid, milieu- en geluidsoverlast zijn doorgevoerd. Het CDA wil op die wegen de snelheid niet verhogen en ook geen extra geld uittrekken om ze voor dat doel aan te passen.
Als Schultz binnen haar eigen begroting ruimte vindt om de aanpassingen toch door te voeren, dan vindt De Rouwe dat prima. Hij schetste dat zijn partij in principe voorstander is van 130 km rijden, maar alleen op wegen waar dat makkelijk kan. Het huidige plan vindt De Rouwe „niet verstandig en niet verantwoord.” Hij wil geen miljoenen euro’s uittrekken voor harder rijden in tijden waarin „we veel dingen tegen het licht moeten houden.” In een volgend debat zal hij de Kamer om een uitspraak vragen, kondigde hij aan.
De Rouwe wil niet nu al aangeven op welke wegen wat hem betreft wel of niet harder kan worden gereden. „Ik heb ons standpunt niet verantwoord met een calculator in de hand.” Als Schultz zelf geld vindt, vindt hij dat prima. „Of dat nou 1 of 10 jaar duurt.” VVD-Kamerlid Charlie Aptroot ziet wel mogelijkheden in de marsroute van het CDA. „Ik ben tevreden”, zei de VVD’er.