KPN overspoeld met klachten na noodweer
Telecombedrijf KPN laat zijn monteurs dit weekeinde doorwerken om een aantal storingen in het vaste telefonienet op te lossen.
Het regent klachten bij het bedrijf als gevolg van het noodweer van woensdagavond, aldus een woordvoerster vrijdag.
Op diverse plekken in Nederland heeft hevige regenval kabels „verzopen”, waardoor klanten niet meer kunnen bellen of gebeld kunnen worden via de vaste telefoon. De kabels zijn in veel gevallen ook verbrand door blikseminslagen.
„We worden overspoeld met klachten”, zei de zegsvrouwe, die geen compleet overzicht heeft van de storingen. „Het noodweer was erg lokaal. Het betreft meerdere plekken in het land. Er komen erg veel klachten uit de Achterhoek en Zuidoost-Nederland, maar her en der komen ook meldingen uit de Randstad.”
KPN hoopt de problemen maandag „redelijk onder controle” te hebben. „Als er een klacht binnenkomt, moeten we op zoek naar de oorzaak van de storing. Daarvoor moet de grond open en moeten de kabels worden onderzocht. De beschadigde stukken worden dan vervangen door nieuwe, een tijdrovende klus.”
De woordvoerster kon niet zeggen hoe lang klanten moeten wachten tot zij weer kunnen bellen. „Dat hangt helemaal van de beschadigingen ter plekke af.” Zeker is dat sommige klanten al een dag of langer zonder telefoon zitten.