Trouw: Lage cijfers door ”nieuwe leren”
AMSTERDAM – Op scholen die bezig zijn met vernieuwend onderwijs halen leerlingen hun diploma vaak met heel magere cijfers.
Dat stelde dagblad Trouw zaterdag op grond van zijn jaarlijkse onderzoek naar de resultaten in het voortgezet onderwijs.
Trouw keek naar acht scholen die aan de weg timmeren met vormen van het zogeheten nieuwe leren. Van die aanduiding hebben de scholen inmiddels afstand genomen, maar ze geven hun leerlingen nog steeds veel zelfstandigheid.
Van de zestien afdelingen die deze acht scholen samen hebben, krijgen er slechts drie een zesje van de onderzoekers, beleidssocioloog S. van Alphen en hoogleraar onderwijsprestaties J. Dronkers. Alle andere afdelingen scoren een onvoldoende.
Het percentage leerlingen dat slaagt op deze scholen, wijkt niet veel af, maar ze behalen lagere cijfers.
Trouw onderzoekt jaarlijks Nederlandse scholen op basis van aantallen zittenblijvers, slagingspercentages en examencijfers en geeft de scholen een cijfer.
De reformatorische scholen scoren nogal wat zesjes met hun opleidingen. Positieve uitschieters zijn de havo van het Driestar College in Gouda, die een 9 behaalde, en de vwo-afdeling van locatie Revius van het Wartburg College in Rotterdam, die een 8 kreeg.