Frivole Aziaat meer dan welkom

Stel: Je ruilt na jarenlange trouwe dienst je Nissan Micra in voor een Nissan Micra. Dat klinkt minder spannend dan het in werkelijkheid is. Tot voor kort wist bijna niemand dat je een Nissan Micra bezat. Tot je verbazing moet je echter nu vaststellen dat de nieuwe aanwinst niet onopgemerkt blijft. Auto’s stoppen even om de inzittenden een blik op jou nieuwe auto te kunnen gunnen. En bij het stoplicht word je aangestaard alsof je een buitengewoon hippe verschijning bent geworden. Terwijl je net als vroeger in een Nissan Micra rijdt. Vanwaar?

Arno Witvliet
18 July 2003 12:45Gewijzigd op 14 November 2020 00:26
Alleen de naam is hetzelfde gebleven. Voor het overige is de nieuwe Nissan Micra haast de tegenpool van de oude. - Foto RD, Anton Dommerholt
Alleen de naam is hetzelfde gebleven. Voor het overige is de nieuwe Nissan Micra haast de tegenpool van de oude. - Foto RD, Anton Dommerholt

Jarenlang gold de Nissan Micra als een degelijk en betrouwbaar vervoermiddel waarvan de tweede generatie het zelfs tot Auto van het Jaar wist te schoppen. Jarenlang was de Nissan Micra favoriet onder senioren en hen die niet bepaald geboeid werden door de vormen van het plaatwerk. En juist nu de vergrijzing toeneemt en de vraag naar auto’s als de Nissan Micra navenant kan toenemen, besluit Nissan om een nieuwe Micra op de markt te brengen die zijn voorganger en daarmee zijn eigenaren verbleken doet.

Alleen de naam van de nieuweling verwijst naar het vroegere model. Verder lijkt de nieuwe Micra in niets op de auto die hij aflost. Even afgezien van de vraag of Nissan er verstandig aan doet om op deze wijze de smaak van haar geachte clientèle op de proef te stellen, verdient Nissan alle lof om een dergelijke originele auto op de markt te brengen. De nieuwe Micra heeft wat weg van de Ford Ka en is een frisse verschijning in autoland. De Micra valt op door zijn bolle gestalte en de uitgeklapte flanken.

De grote koplampen zijn aandachttrekkers van formaat. Niet in de laatste plaats doordat ze ergens halverwege de denkbeeldige lijn tussen voorruit en voorbumper als het ware op de auto geplakt zijn. De voorkant van de Micra springt dan ook meer in het oog dan de achterzijde. De Nissan Micra is al met al op het eerste gezicht een welkome nieuwkomer, of je hem nu mooi vindt of niet.

Nissan is inmiddels een volledige dochteronderneming van Renault. Een en ander wordt zichtbaar in het assortiment aandrijfbronnen dat voor de nieuwe Micra beschikbaar is. De 1,5 liter viercilinder direct ingespoten commonrail turbodiesels van 65 en 82 pk zijn afkomstig uit de Franse magazijnen. De vier beschikbare viercilinder benzinemotoren zijn van eigen makelij. De basis wordt gevormd door een 1,0 liter zestienklepper die goed is voor een maximum vermogen van 48 kW/68 pk. De twee middenmoters meten ieder een cilinderinhoud van 1,2 liter, terwijl de krachtigste variant 1,4 liter inhoud telt. Laatstgenoemde is goed voor een maximumvermogen van 65 kW 88 pk. De minst krachtige Micra 1.2 levert opvallend genoeg net zoveel vermogen als de 1,0 liter instapper.

De tweede is al een stuk fitter en zal naar verwachting in Nederland het meest populair worden. Dit aggregaat huist onder de motorkap van de testauto en levert een maximumvermogen van 59 kW/80 pk bij 5200 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 110 Nm en wordt bij 3600 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. De 955 kilogram zware Micra weet met deze machine onder de motorkap in 13,9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten en gaat door tot 167 km/h. Je hebt met deze motor weinig reden tot klagen. De machinerie is niet bijzonder stil, maar de vlijtige viercilinder irriteert de trommelvliezen niet. De auto is ook keurig bij de les. De krachtbron levert voldoende power om lekker met de rest van het verkeer mee te komen en is verder soepel en trillingsarm. Het verbruik is om over naar huis te schrijven. Gemiddeld verstookte de Micra elke 15,8 kilometer een liter euroloodvrij en dat is een keurig resultaat.

Lange veerwegen
De Nissan Micra beschikt over een prima onderstel. Om binnenruimte te winnen zijn de wielen zover mogelijk naar de hoeken van de carrosserie geplaatst, hetgeen uiteraard een positief effect heeft op de gewichtsverdeling. De auto laat zich dan ook gemakkelijk over een bochtig traject sturen zonder dat het onderstuur vroegtijdig de kop opsteekt. De Micra kenmerkt zich door tamelijk lange veerwegen en helt dan ook wat meer dan gemiddeld over. De compacte Aziaat voelt daardoor ook wat minder dynamisch aan dan bijvoorbeeld de Ford Fiesta maar stelt daar een aangename portie comfort tegenover.

De auto is soepel -niet te zacht- geveerd en weet oneffenheden in het wegdek goed te verwerken. De wagen is voorzien van een elektronische stuurbekrachtiging die een prima dosis ondersteuning biedt. De auto laat zich niet alleen met voldoende gevoel besturen, maar reageert ook mooi direct op stuurwieluitslagen. Minpunt is echter dat de besturing rond de middenstand wat onduidelijk aanvoelt, waardoor je onwillekeurig kleine correcties gaat geven. Schakelen en remmen doet de Micra daarentegen uitstekend, al is de koppeling door een hoog aangrijpingspunt in eerste instantie wat lastig te bedienen. Het testexemplaar werd overigens boven 120 km/h geplaagd door een jankende fluittoon in de wielkast rechtsvoor die veroorzaakt werd door de wind. Het is te hopen dat dit een exemplarisch verschijnsel is.

Verrassend
De nieuweling heeft een interieur dat net zo verrassend is als de buitenzijde. En dat is maar goed ook, want je wilt zelf ook de nodige originaliteit in het vizier hebben. Jij hebt die nieuwe Micra per slot van rekening bij elkaar gespaard. Het eerste dat opvalt is de ruimtelijke indruk die de Micra van binnen maakt. Voorin zit je wat hoger, maar dat neemt niet weg dat het hoofd de hemelbekleding bij lange na niet raakt. Ook de benen genieten meer dan voldoende bewegingsvrijheid. Achterin is het uiteraard aanzienlijk krapper. Net als de Renault Twingo biedt de Micra echter de mogelijkheid om de achterbank over een lengte van 20 centimeter te verschuiven. Daarmee los je uiteraard het gebrek aan hoofdruimte niet op. Door de schuin aflopende daklijn strijken langere volwassenen al snel de haren tegen het plafond.

Voor de bagageruimte geldt uiteraard het omgekeerde verhaal. De inhoud daarvan is 251 liter, maar kan weer tot 371 liter worden vergroot door de achterbank 20 centimeter naar voren te schuiven. Het dashboard lijkt uit twee horizontale delen opgebouwd te zijn. De scheiding wordt benadrukt doordat het bovenste deel optisch over het onderste deel heen valt en tevens van ander materiaal is gemaakt. Het geheel steekt overigens keurig in elkaar en voelt hoogwaardig en solide aan. De witkleurige schakelaars waarmee de klimaatregeling bediend wordt, vormen weliswaar een grappig stijlelement, maar misstaan wel een beetje. De bediening van het geheel is eenvoudig en laat aan duidelijkheid niet te wensen over.

De stoelen kunnen op meer kritiek rekenen. Ze zijn stevig en goed verstelbaar, maar voor het mooi te vlak vormgegeven waardoor met name de ondersteuning van de bovenbenen tekortschiet. Grappig is dat de zitting van de passagiersstoel opgeklapt kan worden, waardoor er een royale opbergruimte zichtbaar wordt. Andere slimme details zijn het schuiflaatje boven het dashboardkastje en de haak waaraan de tas van de frietboer of chinees gehangen kan worden.

Verschuifbare achterbank
Nissan levert de nieuwe Micra in een viertal uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de Micra 1.0 Basis die voor een bedrag van 11.200 euro onder andere voorzien is van stuurbekrachtiging, abs, airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De overige motoren kunnen niet met uitrustingsniveau Basis worden gecombineerd. Zo is de Micra 1.2 (65pk) Visia 775 euro duurder, maar voor dat bedrag tevens voorzien van een boordcomputer, sidebags, curtainbags, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, verschuifbare en neerklapbare achterbank en actieve hoofdsteunen voor.

De Micra 1.2 (80pk) Visia vergt een additionele investering van 555 euro. Deze vermogensvariant is ook leverbaar als Tekna en Acenta. Voor Tekna moet 845 euro worden doorgespaard, maar deze heeft dan een radio- en cd-speler, elektrisch bedienbare buitenspiegels, lederen multifunctioneel bedienbaar stuurwiel, mistlampen in de voorbumper en een dakspoiler. De Micra Acenta ten slotte maakt goede sier met een regensensor en een intelligente sleutel waarmee de auto automatisch geopend en gestart kan worden. Voor die extraatjes moet nog eens 375 euro meer betaald worden.

Toppers
De nieuwe Nissan Micra is meer dan welkom. De auto ziet er niet alleen fris en origineel uit, maar schaart zich dankzij zijn kwaliteiten tevens onder de toppers in dit segment. En dat is een flinke opsteker voor Nissan, die de verkopen van de vorige Micra inmiddels stevig zag afnemen. De vorige Micra had niet alleen optisch zijn glans verloren, voorzover de auto die ooit heeft gehad, maar was in technisch opzicht reeds lang voorbijgestreefd door de concurrentie. De nieuweling weet die afstand meer dan overtuigend in te lopen.

Het is alleen de vraag in hoeverre de Nissan Micra herhalingsaankopen weet te genereren of dat de auto eerst en vooral nieuw publiek de showroom binnen zal gaan trekken. Aan de kwaliteiten van de Micra zal het niet liggen. Aan de prijsstelling evenmin. Smaak is in dit verband van doorslaggevend belang. Niet voor niets opent Nissan in haar brochure met de vraag: „Do you speak Micra?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer