Honda Accord 2.4 Executive
Gehoord op de radio: het reclamespotje van Honda. Buurman vraagt aan buurman wat voor auto er nu toch bij hem voor de deur staat. Hij was toch altijd zo weg van Honda? Buurman antwoordt dat er wederom een Honda in eigendom verworven is. Het betreft immers de nieuwe Accord. Onherkenbaar mooi!
Zelden een commercial gehoord die je effectiever van een herhalingsaankoop doet afzien. Het laatste wat je wilt horen is dat je eigen leverancier je als een sufferd met een slechte smaak beschouwt. Gelukkig zegt dat meer of Honda dan over de nieuwe Accord.
Reclamemaken is een vak. Niet iedereen beheerst dat even goed. Autofabrikanten en importeurs kopen kennis en kunde op dit vakgebied dan ook in bij gespecialiseerde reclamebureaus, die meestentijds niet alleen spotjes en advertenties maken maar vooral adviseren over imago, merkwaarden, merkbeleving en de daarmee samenhangende strategie. Er zijn kleurrijke voorbeelden te over. Citroën laat in zijn huidige reclamecampagne volstrekt citrofiele verkopers aan het woord. Het zijn commercials met een glimlach waarin wel even helder de boodschap onder de pet van de consument geschoten wordt.
Ook bijvoorbeeld Volkswagen kent een lange traditie van aansprekende reclames. Honda echter heeft een bureau in de arm genomen dat kennelijk het belang van herhalingsaankopen in de automarkt enorm onderschat. Iedere verkoper weet immers dat je een klant moet bevestigen in de juistheid van de aankoopbeslissing die hij destijds genomen heeft. Uiteraard heeft de tijd niet stilgestaan en kan hij de klant vandaag de dag een nog beter een aantrekkelijker product leveren. Daar ligt de basis voor het voortbestaan van de zakelijke relatie, met een nieuwe aankoop als bevestiging.
Herhalingsaankopen worden door Honda vooral gerealiseerd aan de overkant van de grote plas. Amerikanen zijn dol op de in het premiumsegment gepositioneerde Accord en verkiezen de Japanner boven Europese alternatieven als de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse. Honda realiseert in de Verenigde Staten zelfs de grootste afzet van de niet-Amerikaanse autofabrikanten. In Europa lopen we echter stukken minder warm voor de auto’s van Honda. Dat ligt niet zozeer aan het ontbreken van de benodigde kwaliteiten. De Europese pers laat zich doorgaans lovend uit over de modellen van het merk. De oorzaak van de sterk teruggelopen afzet dient gezocht te worden in de stevige prijsstelling van de auto’s. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten wordt Honda hier niet als een premiumbrand beschouwd, maar doet de prijsstelling dat wel geloven. Het zal niet verbazen dat een en ander een groter succes onmiskenbaar in de weg staat.
De nieuwe Accord moet volgens Honda de traditionele Honda-waarden benadrukken. Honda’s staan immers bekend om hun sportieve inborst en genieten daarnaast een reputatie als technologisch vooruitstrevende automobielen. De nieuwe Accord ziet er dan ook modern en sportief uit. De Japanse sedan combineert ronde vormen met scherpe lijnen en maakt een competente en dynamische indruk. De vijfdeurs carrosserievariant is vervallen. Honda meent dat een dergelijke ’praktische’ variant niet past bij de aangescherpte positionering. Wel heeft de Japanse fabrikant inmiddels het doek opgetrokken van de bijzonder opvallend gestileerde Accord Tourer.
Stil en snel
De opwaardering van de Accord komt tot uiting in het aanbod van motoren. Was de vorige generatie Accord nog leverbaar met zestienkleppers van 1,6 en 1,8 liter, de nieuweling wordt minimaal aangedreven door een 114 kW/155pk sterke 2,0 liter zestienklepper. Verder wordt de Accord aan het einde van dit jaar leverbaar met een compleet nieuwe 2.2 i-CDTi direct ingespoten commonrail turbodieselmotor die volgens de persinformatie een maximumvermogen van meer dan 103kW/140 pk zal gaan leveren. De absolute topper in het leveringsprogramma is de benzinegestookte 2,4 liter 4-cilinder zestienklepper uit de testwagen. Dit aggregaat is goed voor een maximumvermogen van 140 kW/190 pk bij 6800 tpm en een maximumkoppel van 223 Nm bij 4500 tpm. De cijfers vertellen reeds dat de Accord een toerenmachine pur sang is. De motor is voorzien van variabele kleptiming waarbij de luchtinlaat van de kleppen afhankelijk van het toerental volautomatisch wordt geregeld.
De Accord 2.4 is een stille en snelle auto. De auto sprint in 7,9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en realiseert desgewenst zijn topsnelheid van 227 km/h. Hoewel de krachtbron keurig stil en gretig op het gaspedaal reageert, doet de Accord niet vermoeden dat er 190 pk via het gaspedaal aangeroepen kunnen worden. Pas in de hoogste toerenregionen toont de Accord zijn kunnen. Het maakt de auto onmiskenbaar comfortabel en beheerst maar wat meer machtsvertoon zouden de sportieve ambities van de Honda zeker beter onderstreept hebben. Het verbruik bleef met een gemiddeld resultaat 1 op 9,8 overigens keurig binnen de perken.
Het onderstel van de Accord maakt zonder twijfel waar wat Honda belooft. De Accord laat zich kennen als een dynamische auto. Het onderstel is lekker informatief en stevig, maar toch comfortabel geveerd. De auto heeft een uitstekende besturingsinstallatie en laat zich lekker direct en met veel gevoel besturen. In bochten is van onderstuur niet of nauwelijks sprake en ook de achterzijde laat zich nauwkeurig zetten. De remmen en handgeschakelde zesversnellingsbak zijn eveneens van topniveau. Het schakelen wordt in eerste instantie bemoeilijkt doordat de koppeling een bijzonder hoog aangrijpingspunt heeft dat absoluut gewenning vraagt. Honda heeft bij de ontwikkeling van het onderstel al met een prachtige balans weten te vinden tussen comfort en dynamiek hetgeen de Accord een bijzonder aangenaam tweezijdig karakter heeft opgeleverd.
Krachtbron
Het interieur van de nieuwe Accord is keurig in lijn met de buitenzijde. De bestuurder blikt op een strak gelijnd commandocentrum dat doelmatig oogt en zich ook zo laat bedienen. Het geheel steekt bijzonder solide in elkaar en is opgetrokken uit kwalitatief hoogwaardige kunststoffen. Die kunnen het gebrek aan sfeer echter niet verhullen. De testwagen beschikt over een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en die maakt in combinatie met een in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel een uitstekende zitpositie mogelijk. Het is echter de vraag hoe de goedkopere versies het er op dit onderdeel vanaf brengen. De leuning van de passagiersstoel is immers niet traploos verstelbaar en dat is iets wat in deze klasse echt niet mag. De ruimte voor hoofd en benen is voorin royaal en achterin gewoon oké. De Accord heeft in dat opzicht meer te bieden dan bijvoorbeeld de BMW 3-serie of Audi A4. De bagageruimte is met 459 liter meer dan gemiddeld.
Honda levert de Accord in een viertal verschillende uitvoeringen die voor het gemak slechts aan één krachtbron gekoppeld kunnen worden. Zo is er de Accord 2.0i Comfort die voor 27.990 euro standaard voorzien is van abs, twee airbags, sidebags voorin, windowbags, automatische geregelde airconditioning, centrale portievergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijramen voor en achter alsmede een audiosysteem met cd-speler.
Interessanter is de Accord 2.0i Sport die weliswaar voor 30.120 euro in de prijslijst opgenomen is maar voor die extra munten wel voorzien is van een alarminstallatie, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, twee extra luidsprekers, regensensor en speciale bekleding. De Accord 2.4 S-Type is leverbaar vanaf 33.840 euro en is onder andere voorzien van cruise control, mistlampen in de voorbumper en extra spoilers voor en achter. Die spoilers zijn niet gemonteerd op de Accord 2.4 Executive. Dit topmodel kost 35.860 euro en is voor dat bedrag standaard voorzien van een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, xenon verlichting en een Alpine Premium geluidsinstallatie met cd-wisselaar en acht luidsprekers. De Accord Tourer vergt een meerprijs van 2200 euro en is leverbaar in dezelfde combinaties als de Accord Sedan.
Liefhebber
De nieuwe Honda Accord is een bijzonder plezierige auto. De Japanner beschikt over een aansprekend weggedrag dat de liefhebber van autorijden zeker zal charmeren. Tegelijkertijd is de Accord een stille en comfortabele auto die zich net zo makkelijk voor een lange snelwegrit als voor een bochtig traject op secondaire wegen laat inzetten. De auto is opnieuw gepositioneerd en dat betekent dat de vroegere instapmodellen zijn verdwenen.
De Accord is in dat licht bezien fors duurder geworden maar stelt daar niet alleen veel meer spierballen maar ook een royalere uitrusting tegenover. Goedkoop is de Accord zeker niet maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jazz en de Civic is de Accord alleszins competitief geprijsd. De Accord is en blijft echter een technocraat in hart en nieren. Technisch zeer begaafd en voorspelbaar, maar niet bepaald spannend en evenmin gezellig. Het is de vraag hoeveel vaderlanders zich aan een relatie met een dergelijk karakter gaan wagen.