Opta bekijkt aanpakken KPN wegens prijsverhoging
Telecomtoezichthouder Opta onderzoekt of het KPN kan aanpakken wegens de forse tariefsverhoging van zijn snelle ADSL-internetverbinding, onder de merknaam Mxstream. Dit heeft een woordvoerder woensdag gezegd.
Opta concentreert zich daarbij vooral op de wijze waarop KPN het besluit heeft meegedeeld aan zijn klanten. „Daar zijn wij erg verbaasd over. KPN heeft zijn klanten per brief overvallen.”
De kwestie doet volgens de woordvoerder denken aan het afschaffen van de gratis voicemail vorig jaar. Ook toen tikte de Opta KPN op de vingers over de manier waarop het telecombedrijf zijn besluit had bekendgemaakt. De toezichthouder zag toen overigens af van het opleggen van een boete. Hierbij speelde dat KPN al schade had opgelopen door de negatieve publiciteit die losbarstte over de maatregel.
De vereniging van computergebruikers HCC zoekt op haar beurt uit of er juridische stappen mogelijk zijn tegen KPN. HCC-directeur R. van Rooden spreekt van „een exorbitante prijsverhoging” van zo’n 23 procent. „Terwijl daar helemaal geen beter product tegenover staat.”
Circa 15.000 van de 165.000 HCC-leden hebben een Mxstream-abonnement. Ze zitten volgens Van Rooden echter niet vast aan hun contract met KPN. „In een clausule staat dat de consument in geval van een prijsverhoging zijn abonnement binnen een bepaalde termijn kan opzeggen.”
Als steuntje in de rug heeft de computerclub een standaardbrief op haar website (www.hcc.nl) geplaatst waarmee de gebruikers hun abonnement kunnen opzeggen. Daarmee is het probleem echter niet opgelost, stelt Van Rooden. „Onze leden willen hun ASDL-verbinding helemaal niet kwijt.” Bij HCC zijn honderden woedende reacties binnengekomen op het voornemen van KPN. „Onze telefonistes worden zowat door de telefoon getrokken.”
In een reactie eiste de Consumentenbond dinsdag al dat KPN de prijsstijging ongedaan maakt.