Slim kiezen dankzij bandenlabel
Wie een nieuwe auto of ijskast gaat kopen, is in de showroom of winkel al jaren gewend aan het energielabel. Binnenkort komt er een Europees bandenlabel om het schoeisel onder de auto gemakkelijker te kunnen vergelijken.
Een band is voor velen een stuk rubber dat onder de auto draait. Het is inmiddels algemeen bekend dat de bandenspanning met enige regelmaat gecontroleerd moet worden en dat banden na enkele tienduizenden kilometers aan vervanging toe zijn. Verder houdt de automobilist zich het liefst zo min mogelijk met de banden van de auto bezig.
De aanschaf van een nieuwe set is echter dé gelegenheid om te letten op eigenschappen zoals brandstofefficiëntie, grip op een natte ondergrond en het geluid dat de band produceert. En juist die eigenschappen zijn direct op het nieuwe Europese bandenlabel af te lezen. De weergave is in lijn met de energielabels van auto’s en elektrische apparatuur. Een A-aanduiding betekent een uitstekende prestatie, een band met de letter G doet het slecht. Verder laat het label nog één tot drie geluidsgolven zien die duiden op een stille of juist rumoerige band.
De rolweerstand behoort tot de vijf krachten die inwerken op een rijdende auto. Een rollende band vervormt en verdrijft daarmee energie. Deze energie die verloren gaat, wordt rolweerstand genoemd. Er is een direct verband tussen rolweerstand en brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot. Vandaar dat de bandenkeuze bij een auto die in aanmerking komt voor belastingvrijstelling cruciaal kan zijn. Wordt op een dergelijke auto een ander type band gemonteerd, dan is het goed mogelijk dat het brandstofverbruik zodanig toeneemt dat niet meer aan de eisen voor vrijstelling wordt voldaan.
Bandenfabrikant Goodyear vermeldt op de zijkant van zijn nieuwe banden wat de rolweerstand is. LRR staat voor een lage rolweerstand, ULRR een ultralage rolweerstand en ELRR duidt een extreem lage rolweerstand aan. Feitelijk wordt deze vermelding met het label overbodig.
Maar banden zijn niet alleen bedoeld om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te behalen. Ze vormen immers het enige contactvlak tussen auto en wegdek. Op een droge ondergrond voldoet onder normale omstandigheden vrijwel iedere band. Anders wordt het als het nat en glibberig wordt. De grip die een band op een nat wegdek biedt, is bepalend voor de veiligheid van de auto. Daarom wordt op het nieuwe Europese bandenlabel deze eigenschap apart vermeld, ook weer in de categorieën A tot en met G. Ook hier staat A voor een maximale grip.
Een auto produceert niet alleen motorgeluid. De banden dragen eveneens bij aan het geluidsniveau, vooral als de snelheid toeneemt. Er gelden wettelijke normen voor het externe geluid dat een auto mag produceren, maar met de juiste bandenkeuze kan dit extra worden teruggedrongen. Op het Europese bandenlabel wordt dit uitgedrukt in drie geluidsgolven. Een band met drie geluidsgolven voldoet aan de huidige maximale eis. Een band met slechts één geluidsgolf presteert aanzienlijk beter. Deze komt maar liefst 3 decibel onder de in de toekomst in te voeren wettelijke limiet.
Al met al zorgt het Europese bandenlabel ervoor dat de consument bij de aanschaf van nieuwe banden beter geïnformeerd wordt en zo ook beter kan vergelijken. Alle bandenmerken moeten dit label gaan voeren. Met ingang van 1 november 2012 moeten alle banden die aan de consument worden getoond in garagebedrijven of bij bandenbedrijven van de sticker zijn voorzien. Ook moet de klant bij aankoop van banden die niet tentoongesteld zijn voor aankoop het Europese label te zien krijgen.
Bovendien moet de informatie van het label op de factuur worden vermeld of in een bijgevoegde informatiefolder. Maximale transparantie voor de automobilist is het doel. Het bandenlabel wordt tegelijk in alle lidstaten van de Europese Unie ingevoerd. Overigens komt er (nog) geen bandenlabel voor winterbanden en banden voor motorfietsen.
Let op de maat
De zijkant van de autoband geeft een berg informatie, maar voor de gemiddelde consument zijn de cijfers en letters pure abracadabra. Belangrijk is om de juiste bandenmaat te kiezen. Doorgaans staat die in het instructieboekje van de auto vermeld. De bandenmaat kan bijvoorbeeld luiden 205/40R17. Het cijfer 205 staat voor de breedte van de band in millimeters. Het getal 40 geeft de hoogte aan en wel in procenten van de breedte. Hier is de hoogte van de band dus 40 procent van 205 millimeter. De letter R geeft aan dat het om een radiaalband gaat, maar lijkt overbodig omdat alle huidige banden van dit type zijn. Het getal 17 staat voor de doorsnede van het wiel, in dit geval in inches. Verder heeft de band nog een snelheidscodering die aangeeft hoe hard er maximaal mee mag worden gereden. Tot slot een getal dat het draagvermogen per band aangeeft. Met andere woorden: hoeveel gewicht kan de band dragen.