Camera effectiever dan controleur
ROTTERDAM – Metropoortjes en camera’s blijken in het Rotterdamse openbaar vervoer effectiever te zijn voor de sociale veiligheid dan controleteams en conducteurs.
Dat concludeert de Rekenkamer Rotterdam in een onderzoek dat in opdracht van de stadsregio Rotterdam is uitgevoerd. Het onderzoeksrapport ”Veilig op weg” is vandaag gepresenteerd.
De stadsregio Rotterdam trekt jaarlijks 35 miljoen euro uit voor de sociale veiligheid in tram, bus en metro. Lang niet alle maatregelen zijn even kosteneffectief, stelt de rekenkamer. Het is zelfs onwaarschijnlijk dat de inzet van controleteams en de inzet van één controleur per tram (28 miljoen euro) bijdraagt aan de sociale veiligheid.
Een controleur op de tram kunnen reizigers wel waarderen, maar het waarderingscijfer stijgt niet. De stadsregio had dat voor 2010 wel als doel gesteld. De tourniquets op de metrostations, waarmee 3,8 miljoen euro voor jaarlijks onderhoud is gemoeid, zijn wat betreft het aantal incidenten effectief gebleken. Van de camera’s op de stations gaat een preventieve werking uit.
Controleteams en conducteurs hebben wel een gunstig effect op zwartrijders. De personele kosten (28 miljoen euro) wegen echter niet op tegen de opbrengsten van processen-verbaal (1,5 miljoen euro). De rekenkamer heeft de stadsregio voorgesteld om de inzet van conducteurs en controleteams te heroverwegen. In een reactie stelt de stadsregio deze aanbeveling over te nemen.