„Het is één voor twaalf voor de euro”
AMSTERDAM (ANP) – Het is één minuut voor twaalf en daarom van het hoogste belang dat er op korte termijn een daadkrachtige aanpak van de eurocrisis komt. Dat is de beste manier om vertrouwen te herstellen in een sterk en verenigd Europa. Dat schrijven topmannen van 5 grote Nederlandse ondernemingen in een open brief die vrijdag in het Financieele Dagblad staat. De industriëlen dringen er bij de Europese politieke leiders op aan om „juist nu moed te tonen en beslissend te handelen.”
Het gaat om bestuursvoorzitters Hans Wijers (AkzoNobel), Frans van Houten (Philips), Paul Polman (Unilever), Feike Sijbesma (DSM) en Peter Voser (Shell). „We moeten ons richten op maatregelen om Nederland en Europa concurrerender te maken op de wereldmarkt. Daarbij past geen terugtrekking achter de dijken, maar is verder kijken over de grenzen de enige juiste oplossing.” Het over de grenzen kijken is cruciaal, zo constateren ze, vanwege „de enorme economische machtsverschuiving” die plaatsvindt richting de opkomende economieën.
Nederland is volgens de topmannen traditiegetrouw een open en internationaal georiënteerd land met een gezonde economie. „In het grotere Europese verband maken we bovendien deel uit van een van de belangrijkste mondiale economische machtsblokken, en kunnen we samen met onze Europese partners invloed uitoefenen”, zo weten ze.
De bestuurders benadrukken dat er niet gekozen moet worden voor protectionisme en nationalisme. „Dat zal ons land er niet beter of welvarender op maken; integendeel.”