„Missie kerk werkt van binnenuit”
AMERSFOORT – De kerk moet over drempels stappen als zij missionair wil zijn. Dat was een van de conclusies tijdens het congres ”Grensverleggend missionair”, dat woensdag in Amersfoort plaatsvond.
Het congres –in de gereformeerd vrijgemaakte kerk De Lichtkring in Amersfoort– vroeg aandacht voor de ”binnenkant van het kerkelijk leven”, omdat dit een voorwaarde is om als kerk naar buiten te kunnen treden.
Het congres was georganiseerd door de Evangelische Alliantie, de Protestantse Kerk in Nederland en Urban Expression, een organisatie die zich richt op gemeentestichting in achterstandswijken.
De bezoekers werden verwelkomd met koffie en een donut. Dagvoorzitter Leendert van den Dool wees de ongeveer 150 aanwezigen in zijn openingswoord op de betekenis van die donut. Hij merkte op dat de donuts aan de buitenkant prachtig versierd zijn met suikerwerk. Maar, zo zei hij, ten diepste zijn ze allemaal hetzelfde. Er zijn alleen uiterlijke verschillen. In het midden van elke donut zit een gat, de binnenkant. „Wat maakt het verschil in onze organisatie? Zijn we alleen bezig met de buitenkant, of ook met de binnenkant? Vandaag willen we het over de binnenkant gaan hebben.”
De hoofdspreker van de dag, Matthijs Vlaardingerbroek, sprak vanuit zijn jarenlange ervaring als gemeentestichter in Den Haag over het thema ”Buiten winnen is binnen beginnen”. Aan de hand van de geschiedenis van de vier vrienden die een verlamde man aan de voeten van Jezus brachten, liet hij zien wat kenmerkend is voor een missionaire gemeente. „Vrienden hebben een betekenisvolle identiteit. Zo moet het ook bij een christelijke gemeente zijn.” Vlaardingerbroek stelde dat de vier vrienden een „krachtige ideologie” hadden, die inhield: als onze vriend bij Jezus komt, komt het goed. In de tweede plaats signaleerde hij bij hen een ”heldere visie”. De vrienden halen hun verlamde vriend uit zijn woning om hem naar Jezus te brengen. Kerken zien volgens de spreker wel eens over het hoofd dat een verlamde iemand is die zelf de deur van zijn huis niet open kan doen. „Dan organiseren ze een Alpha-cursus in de kerk, waar een buitenkerkelijke zich niet veilig voelt. Als je een Alpha-cursus organiseert, kun je dat veel beter doen in bijvoorbeeld een buurthuis. Het is voor ons moeilijk om over drempels te stappen.”
Als derde, zo vervolgde de spreker, hadden de vrienden een „haalbare belofte: we brengen jou naar Jezus. Welke belofte maak je als gemeente naar de mensen om je heen?” Verder hadden zij een unieke kracht. „De vier vrienden zien wegen die er eigenlijk niet zijn, want ze maken een gat in het dak om de verlamde man bij Jezus te brengen.” Ook hadden de vrienden „kloppende waarden: mensen zijn belangrijker dan gebouwen.”
Vlaardingerbroek ging ook in op het thema identiteit van een gemeente. Hij onderscheidde een huidige identiteit, een gewenste identiteit en een door God gegeven identiteit. De door God gegeven identiteit vergeleek hij met een parel die elke gemeente bij zichzelf ontdekken moet, maar die ook een gave is.
Aan het eind van het morgenprogramma presenteerde Vlaardingerbroek zijn boek ”Grensverleggend. Hoe de kerk opnieuw missionair kan zijn” aan zijn „goede vriend” Oeds Blok, predikant van de baptistengemeente Amersfoort. Deze zei in zijn reactie: „Je hebt dit boek in mij ook aan de kerk gegeven. Je houdt de kerk een spiegel voor.”
Tijdens het middagprogramma informeerde Daniël de Wolf, voorganger van de Thugz Church (tuigkerk) in Rotterdam-Zuid, de aanwezigen over zijn pas verschenen boek ”De torrie van Mattie”. Dat is een weergave van de belangrijkste gedeelten uit het evangelie van Mattheüs in zogenaamde straattaal, een alternatief taalgebruik dat met name door jongeren in de grote steden wordt gebruikt.
De Wolf deelde mee dat het boek al aan een vierde druk toe is. Aan de hand van filmbeelden ging hij in op de reacties op zijn boek. Daarbij reageerde hij op kritiek, onder andere dat het gehanteerde taalgebruik choquerend zou zijn. „Voor wie is het choquerend? Niet voor de doelgroep. We hebben geprobeerd te blijven binnen de grenzen van de doelgroep. Aan zulke jongeren hebben we steeds gevraagd: Is dit respectvol? Zeiden zij: Dit is niet respectvol,dan pasten we het aan.”
De doelgroep bestaat uit jongeren van onder andere Antilliaanse en Surinaamse afkomst. De Wolf bestreed de kritiek die er was op het feit dat een bekende rapper in het tv-programma De Wereld Draait Door het kerstverhaal had gerapt. Hij wees erop dat hierdoor 2 miljoen mensen hebben gehoord: Jezus redt.