Onderzoeksraad: Vliegveiligheid Schiphol in gevaar
SCHIPHOL – De vliegveiligheid op Schiphol is in gevaar door de sterke toename van het aantal vogels rondom de luchthaven. Radarschermen van luchtverkeersleiders tonen evenmin waar hoge obstakels zoals torens staan in de buurt het vliegveld. Minister Melanie Schultz moet „voortvarend regie en maatregelen” nemen bij het terugdringen van de risico’s.
Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dinsdag in het rapport ’Noodlanding na vogelaanvaring’. Hoewel de kans op een botsing met een toren erg klein is, zijn de eventuele gevolgen niet te overzien. Het risico is daarom „onaanvaardbaar hoog”, stelt de raad.
Volgens de raad komen botsingen tussen vogels en vliegtuigen geregeld voor, vooral tijdens de start en landing. Omdat het aantal ganzen nog steeds blijft toenemen, moet nu „snel en doortastend worden opgetreden.” De rijksoverheid moet daarin sterker de leiding nemen. Het is vooral noodzakelijk om het aantal ganzen fors te verminderen. Minister Schultz (Infrastructuur & Milieu) moet daarom meer maatregelen nemen om het risico dat (grote) vogels in vliegtuigmotoren vliegen op korte termijn terug te dringen. Overigens beheert staatssecretaris Joop Atsma de portefeuille Luchtvaart.
De Onderzoeksraad deed het onderzoek naar aanleiding van een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc vorig jaar zomer. Het vliegtuig kwam tijdens de start in botsing met een groep ganzen. De linkermotor raakte daardoor zwaar beschadigd en er ontstonden problemen met het landingsgestel.
De piloot besloot een noodlanding in te zetten, maar volgde niet de daarvoor geldende richtlijnen. De Boeing vloog daardoor te laag over dichtbevolkt gebied. De piloten en de luchtverkeersleiding hadden niet door dat het toestel op 1 kilometer afstand aan de rand van Haarlem een 145 meter hoge toren passeerde. Het toestel vloog bij het passeren van die toren op een hoogte tussen de 115 en 145 meter.
Die noodlanding geeft volgens staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) aan dat de groeiende ganzenpopulatie een probleem is dat we moeten oplossen.
„Ik wil met klem benadrukken dat we de mogelijkheid om ganzen te vergassen als aanvullende maatregel nodig hebben”, schetst Atsma. „De maatregelen die tot op heden genomen zijn, hebben namelijk niet kunnen voorkomen dat het aantal ganzen blijft toenemen. In de directe omgeving van Schiphol is het aantal ganzen sinds 2008 bijna verdubbeld.” Een Kamermeerderheid wil dat nog eens goed wordt gekeken naar alternatieven voor het vergassen van ganzen.
Volgens voorzitter Erwin von der Meer van de Vereniging voor Bescherming van het Leefmilieu in de Regio Schiphol (BLRS) is het niet nodig om ganzen af te schieten om de vliegveiligheid rondom Schiphol te verbeteren. „Vliegtuigen kunnen de vogels met behulp van de luchtverkeersleiding en de radar ook ontwijken.”
De BLRS is de koepelorganisatie van 17 bewonersverenigingen rondom de luchthaven.
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is volgens een woordvoerster nog niet in de gelegenheid om te reageren, omdat de vereniging niet vooraf op de hoogte was gebracht van de verschijning van het rapport.
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) wil het rapport eveneens eerst uitgebreid bestuderen, alvorens te kunnen reageren op de aanbeveling dat de Luchtverkeersleiding vliegers in nood dient te informeren over hoge obstakels in de buurt. „De aanbevelingen die aan ons worden gedaan nemen we zeer serieus. We zullen ze bestuderen op de operationele en procedurele aspecten ervan”, zei een woordvoerster van de LVNL. De organisatie dient binnen 90 dagen op de aanbeveling te reageren naar de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.