Winterband al jaren bron van discussie
Het tij is gekeerd. Riepen winterbanden tot voor kort vooral meewarige reacties op, na twee strenge winters lijken automobilisten helemaal om.
Nederland heeft weer eens een serieuze winter achter de kiezen. Sneeuw, hagel en ijzel teisterden het wegdek. Gladheid brengt altijd extra risico’s met zich mee. Steeds meer weggebruikers wapenen zich daarom tegen winters weer.
De rol van winterbanden is al jaren een bron van discussie. Automobilisten beweren met droge ogen dat het nut van een speciale band voor nat wegdek beperkt is. Anderen beklemtonen vol vuur het tegenovergestelde.
De verkopen van speciale banden voor sneeuw en gladheid schieten omhoog. Volgens cijfers van brancheorganisaties VACO en Bovag gingen er in 2008-2009 zo’n 700.000 winterbanden over de toonbank. De afgelopen winter is het aantal gestegen naar een slordige 1,7 miljoen.
Een van de oorzaken is de nieuwe regelgeving in Duitsland en Oostenrijk. Weggebruikers mogen in beide landen tijdens de wintermaanden alleen nog met speciale banden de weg op. Voor wintersporters zit er daarom niets anders op dan winterbanden aan te schaffen.
Door de grote vraag schiet de prijs omhoog. Winterbanden zijn dit jaar pakweg 15 tot 20 procent duurder dan vorig jaar, zo blijkt uit een inventarisatie van magazine Autoweek. Bandenfabrikanten wijzen naar de gestegen grondstofprijzen van olie en rubber. Meer vraag leidt echter vrijwel altijd ook tot hogere prijzen.
Autoweek testte elf winterbanden en één vierseizoenenband. De banden ondergaan tests op onder andere bochtgedrag, rolweerstand, aqauplaning, remgedrag, geluid, levensduur en –niet onbelangrijk– kosten.
De verschillen zijn groot. In de ranglijst is een dure band in eerste instantie in het nadeel, maar onder de streep kan die desondanks interessant zijn, zo concludeert het magazine op grond van Duits onderzoek van Autobildt.
De Michelin A4 is met een setprijs van 870 euro bepaald niet goedkoop, maar op de rollenbank blijkt deze niet kapot te krijgen. De verwachte levensduur is twee keer zo hoog als de gemiddelde band in de test. Daardoor daalt de prijs naar verhouding ineens met de helft.
De eigenschappen van de verschillende geteste winterbanden verschillen niet veel. Zelden lagen de dynamische eigenschappen zo dicht bij elkaar. Zeven banden weten te overtuigen met hun prestaties. Daarom maakt de paragraaf ”kosten” uiteindelijk het verschil.
De Michelin A4 eindigt daarom met een 10 als best geteste band. De Bridgestone Blizzak LM-32 krijgt met een 8,5 een gewaardeerde tweede plaats. De vierseizoenenband van Goodyear stelt teleur. „Ongeraffineerd weggedrag met weinig grip op sneeuw, gemiddelde rijkwaliteiten op nat”, aldus het testrapport in Autoweek.