Jumbo op weg naar tweede plaats
AMSTERDAM (ANP) – Jumbo heeft de afgelopen jaren het Nederlandse supermarktlandschap flink opgeschud met een agressieve expansiestrategie en is hard op weg om qua omzet de tweede supermarktketen van Nederland te worden. Het concern, dat deze maand zijn 250ste winkel opende, moet C1000 nu nog nipt voor zich dulden. Jumbo is nog druk bezig zijn Super de Boer-supermarkten om te bouwen tot Jumbo’s. Na de voltooiïng hiervan in maart zal het familiebedrijf volgens supermarktdeskundigen met een marktaandeel van ongeveer 15 procent qua omzet het tweede Nederlandse supermarktconcern zijn.
Albert Heijn zal met een marktaandeel van ongeveer 35 procent voorlopig de onbetwiste nummer één blijven in Nederland. Geen supermarktketen is de afgelopen jaren echter zo snel gegroeid als Jumbo, dat eind 2010 nog een marktaandeel had van slechts 6,2 procent. Doordat Jumbo dit jaar is begonnen zijn Super de Boer-winkels om te bouwen nam de omzet in de eerste helft van dit jaar met 35 procent toe naar 1,2 miljard euro. In 2007 had Jumbo nog bijna een heel jaar nodig om een dergelijke omzet te halen.
Supermarktdeskundige Paul Moers verklaart het succes van Jumbo aan de hand van de uitgekiende bedrijfsformule in combinatie met een relatief simpele organisatiestructuur. „Het combineert een goede service met lage prijzen en een grote eigen verantwoordelijkheid voor het personeel.” Volgens Moers kan het concern een hoge servicegraad combineren met lage prijzen omdat het een efficiënte organisatie heeft. „Dat Jumbo minder aanbiedingen heeft dan andere supermarkten is een bewuste keuze. Zij willen overal goedkoop in zijn en halen de complexiteit uit de organisatie door minder met aanbiedingen te doen.”
Supermarktkenner Gerard Rutte ziet nog een essentiële factor voor het succes van Jumbo. „Het bedrijfsmodel van Jumbo is gebouwd op omloopsnelheid. Ze verdienen een lage marge op hun producten, waardoor ze er veel van moeten verkopen om winst te kunnen maken. Daarom moeten alle Jumbo’s groot zijn.”
Rutte verwacht niet dat Jumbo de komende jaren met dezelfde snelheid zal blijven groeien. „Ze hebben tijd nodig om op adem te komen en de formule te vernieuwen. Daar hebben ze de afgelopen jaren door alle uitbreidingen geen tijd voor gehad.” Volgens de twee supermarktdeskundigen betekent de opkomst van Jumbo niet dat de concurrentie in supermarktland minder zal worden. „De Nederlandse supermarktprijzen zijn de laagste van Europa. Ik voorzie zelfs meer prijsdruk, want Albert Heijn zal het marktaandeel dat het de afgelopen jaren heeft teruggewonnen niet prijs willen geven”, aldus Moers.