Rotterdam: Rijk moet bezuinigingen OV terugdraaien
De stadsregio Rotterdam heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat per brief gevraagd de bezuinigingen op het openbaar vervoer terug te draaien. Door afnemende rijksbijdragen komen vervoerders Connexxion (bus) en RET (tram, metro) zo zwaar in de problemen dat ze lijnen moeten schrappen of aanpassen.
Op grond van de Wet personenvervoer 2000 wordt het stads- en streekvervoer verzakelijkt. De Rijksoverheid bemoeit zich steeds minder met het openbaar vervoer en laat de stadsregio’s meerjarige contracten met de vervoerders sluiten. De financiële steun vanuit Den Haag voor de bus, tram en metro wordt langzaam afgebouwd.
Door nieuwe bezuinigingen is de rijksbijdrage aan de stadsregio’s dit jaar ineens fors gedaald. Het budget voor de RET krimpt tot en met 2006 jaarlijks met 12,5 miljoen euro, Connexxion moet ook miljoenen inleveren. De vervoerders hebben laten weten die klappen alleen te kunnen opvangen door lijnen te schrappen, haltes te laten vervallen en minder uren te rijden.
„De rek is er volledig uit”, schrijft de stadsregio. „Er moet stevig gesneden worden in het lijnenpakket. Daarmee worden we door het rijksbeleid gedwongen om gemaakte meerjarige afspraken open te breken en ons als een onbetrouwbare contractpartner te gedragen.”
De vrees bestaat dat burgers geïsoleerd raken of vaker de auto nemen. De stadsregio wil dat Den Haag het openbaar vervoer ontziet.
Een deel van de aanpassingen aan de bus-, tram- en metrolijnen gaat per 24 augustus in. „Daar valt niets meer aan te doen”, zegt wethouder Hulman (Verkeer en vervoer). „De aanpassingen voor 1 januari 2004 kunnen we nog voorkomen als het Rijk ons tegemoet komt.” Volgens Hulman is er geen sprake van gedwongen ontslagen bij de vervoerders.