Uitzicht op majestueuze bergen
Titel:
”Rotsvast. Symboliek van de bergen”
Auteur: ds. H. Visser
Uitgeverij: Den Hertog, Houten, 2001
ISBN 90 331 1534 4
Pagina’s: 122
Prijs: € 12,50. Kennelijk heeft ds. H. Visser een vooruitziende blik gehad toen hij ”Rotsvast” schreef, een boekje met meditaties over bergen in de Bijbel. De Verenigde Naties hebben het jaar 2002 namelijk tot ”jaar van de bergen” uitgeroepen. Weliswaar niet met de bedoeling daar meditatief mee bezig te zijn, maar wie vanuit de Schrift nadenkt over de betekenis van de bergen, merkt al spoedig welke geweldige symboliek zij dragen.
Velen onzer kennen de bergen vanuit de Alpenwereld. Majestueus kunnen de bergen op iemand afkomen. Een heerlijk vergezicht na een afmattende beklimming geeft niet alleen voldoening, maar laat je ook klein worden tegenover de grootheid van de Schepper. Menigeen heeft wellicht zelf vol van verwondering opgezien naar de steeds weer veranderende bergen. Daar raak je niet alleen nooit op uitgekeken, maar ook nooit over uitgemediteerd. Over Gods grootheid, in de natuur en in het persoonlijke leven. Dat laatste, daarin neemt het boekje ons hand in hand mee.
In de derde meditatie over Psalm 68:17b komt dit bijvoorbeeld tot uiting. Die tekst gaat over de berg Gods, de berg waar de Heere Zich een woning heeft verkoren, kortom, de tempelberg te Jeruzalem. Maar de psalm getuigt eerst van het gebergte Basan, waarmee vooral de berg Hermon wordt bedoeld, met een hoogte van 2814 meter. Hoewel de berg net over de grens met Libanon ligt, was hij ook voor Israël een majestueuze berg, indrukwekkend met z’n besneeuwde toppen en thema van bijvoorbeeld Psalm 42. De meditatie beschrijft dit gevoel van klein worden, maar stelt daar tegenover dat er geen berg -hoe hoog ook- tot aan de hemel reikt. Behalve dan die berg Gods, Sion, waar God van de hemel Zich zo laag neerbuigt naar de aarde. Niet Basans hemelhoge berg -naar Israëlische maatstaven- maar Sions heuveltop biedt perspectief.
De meditaties gaan steeds van de letterlijke betekenis van tekst en context naar de geestelijke betekenis die erin verborgen ligt. Zo wordt vanuit de geschiedenis van het offer van Izaäk (Gen. 22:14b) beschreven hoe de berg voor Abraham een berg van beproeving was, maar tevens van Gods vaderlijke zorg. De lijn wordt dan verder getrokken naar persoonlijke geloofsbelevenissen. In de ene meditatie komt dit wat uitvoeriger aan de orde dan in de andere.
Gods werk
Behalve over enkele te verwachten teksten (Psalm 72:3: bergen met vrede, Psalm 121: berg der bedevaart) gaat het in dit boekje ook over beelden van bergen die worden gebruikt om iets van Gods werk aan te duiden. Zoals Jes. 54:10, waar gesproken wordt van bergen die zullen wijken, terwijl de goedertierenheid van de Heere dat niet zal doen. Ook teksten over Gods vastheid en bescherming komen aan de orde. Of het bijbelgedeelte over de afgehouwen steen, die als een berg over de ganse aarde wordt (Dan. 2:35b). Ook de Heere Jezus gebruikte beelden van bergen: de stad op een berg kan niet verborgen blijven (Matth. 5:14b). Of het geloof dat, zo groot als een mosterdzaad, tot bergen zou zeggen: Ga heen (Matth.17:20).
Zo valt vanuit het perspectief van de bergen nog heel veel te zeggen en te overdenken. Elk hoofdstuk van het boekje wordt afgesloten met een aantal gespreksvragen, zodat het ook in gesprekskringen gebruikt kan worden. Al met al stof ter overdenking, waarin het accent voortdurend valt op het werk van Christus!