Economie

EU wil misleidende reclame verbieden

De Europese Commissie presenteert morgen voorstellen voor wetgeving in de landen van de Unie die een einde moet maken aan misleidende informatie over voedingsmiddelen.

Redactie economie
15 July 2003 08:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:26

Niet-onderbouwde aanbevelingen in wervende teksten op verpakkingen en in reclameboodschappen behoren vanaf 2005 tot het verleden. Straks dient te zijn bewezen dat slogans zoals ”goed voor hart en bloedvaten” en ”versterkt de natuurlijk weerstand” op waarheid berusten. Vanuit de EU zal hierop worden toegezien.

Commissaris Byrne (Gezondheid en Consumentenbescherming) wil met de beoogde voorschriften opkomen voor de consument. Die heeft recht op heldere en correcte voorlichting over wat hij eet en drinkt, luidt de redenering. Ook voedingssupplementen zoals vitaminepillen vallen onder de in te voeren bepalingen.

Momenteel bestaan er al wel regels op dit gebied, maar die verschillen sterk van land tot land en worden niet altijd strikt nageleefd, zo lichtte een woordvoerster van de Commissie maandag in Brussel toe. Het ligt in de bedoeling dat in de toekomst overal binnen de EU dezelfde normen van toepassing zijn. De voorstellen treden pas in werking als zij de goedkeuring krijgen van de ministers van de lidstaten en van het Europees Parlement.

In Nederland vereist de maatregel een aanpassing van de Warenwet. Het Voedingscentrum vindt dit een goede zaak. „Tot dusver gold een vrijwillige gedragscode. Die heeft weliswaar zijn nut, maar er is nog te veel onduidelijkheid. Een wet achten wij daarom beter”, laat deze instantie weten.

Het voedingsmiddelenconcern Unilever juicht de plannen eveneens toe. „Je moet geen dingen voorspiegelen die je niet kunt waarmaken”, aldus een woordvoerder. „Wij hanteren zelf als maatstaf dat een claim op een product door een onafhankelijk instituut moet zijn gestaafd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer