Evoque: compacte Range Rover

Range Rover maakt immens grote en onbetaalbare terreinwagens. Toch? Nou, dat is niet meer helemaal waar nu de compacte Evoque de showroom is binnengerold.

Tony Vos
18 November 2011 20:48Gewijzigd op 14 November 2020 17:46
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Een paar jaar geleden liet Range Rover op de autoshow in Detroit het LRX-concept zien: een compacte driedeurs auto, helemaal volgens de designtaal van het Britse merk. Het model was bedoeld om de reacties van het publiek te peilen. Die kwamen, en ze waren enthousiast. Voor het merk was er geen weg terug. De LRX moest er komen.

Nu, na zo’n vier jaar, is de LRX –omgedoopt tot Evoque– de derde lijn binnen het programma. In de basis heeft de Evoque hetzelfde onderstel als de Land Rover Freelander, maar er zijn de nodige detailaanpassingen verricht. De Evoque is korter, breder en lager dan de Freelander, bij een gelijk gebleven wielbasis en fractioneel afwijkende spoorbreedte. Vooral vering en demping werden onder de loep genomen. Het resultaat is een wagen die qua rijgedrag meer heeft van een personenauto dan van een hoog op de wielen geplaatste vierwielaandrijver.

Toch is de vormgeving onmiskenbaar Range Rover. De proporties en basislijnen komen overeen met de grotere modellen. Range Rover ziet de Evoque als een mini in het premium SUV-segment. Daar speelt het merk op in met een gigantische keuze aan opties en kleuren. Toch leerde een kort bezoek aan de fabriek in Engeland dat er op het parkeerterrein vooral zilvergrijze, donkergrijze en zwarte Evoques klaar staan voor aflevering.

Er bestaan twee carrosserievarianten: de vijfdeurs en een driedeurs die Coupé wordt genoemd. Belangrijk verschil is niet alleen het aantal portieren, maar vooral het feit dat het dak van de coupé naar achteren sterk afloopt. De zij- en de achterruiten zijn daardoor een stuk lager.

Het verschil in hoofdruimte bedraagt 2 tot 3 centimeter, afhankelijk van de vraag of de auto een normaal dak of een glazen panoramadak heeft. In het laatste geval hebben passagiers vanaf de achterbank een prachtig zicht naar boven, wat een extra ruimtelijk effect geeft. Voor het geval de zon hoog aan de hemel staat, is er een elektrische rolhoes voorhanden.

Kopers van een Evoque worden uitgenodigd te spelen met kleur. Voor de bekleding van de Prestige kan leer in vier verschillende kleuren worden besteld. Ook voor het leer op het dashboard en op de portierpanelen bestaan meerdere combinatiemogelijkheden. Bovendien zijn er veertien lakkleuren en kan het dak in meerdere tinten worden gespoten. De koper heeft verder de keus uit zes types lichtmetalen wielen, in 19 of 20 inch. Het kiezen en personaliseren van de eigen Range Rover Evoque is dus geen sinecure.

Technisch zijn er eveneens verschillende mogelijkheden. Wel blijkt dat het op de Europese markt vooral draait om diesels. De enige benzinemotor is meteen een 240 pk sterke viercilinder turbo met standaard vierwielaandrijving (4wd) en automaat. De dieselkeuze komt in alle gevallen neer op een 2,2 liter viercilinder, die door Range Rover in twee vermogensvarianten wordt aangeboden: 150 of 190 pk. De instapdiesel kan met louter voorwielaandrijving uitsluitend met handbak worden geleverd; alleen de varianten met 4wd hebben optioneel een automaat.

De testauto is een handgeschakelde (zesbak) TD4 4WD, die behalve voor een vermogen van 150 pk goed is voor een koppel van 400 Nm. Dat is goed te merken: meteen bij het wegrijden blijft er volop trekkracht beschikbaar. De motor is slechts op de achtergrond als diesel hoorbaar en laat zich op het vlak van prestaties van een goede kant zien: een top van 185 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 10,6 seconden. De zesbak schakelt netjes direct en trefzeker. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1 op 12 – weliswaar hoger dan de beloofde 1 op 17,5, maar voor dit type auto keurig.

De aanpassingen aan het onderstel zorgen voor een behoorlijk neutraal rijgevoel. De carrosserie helt nauwelijks over in snel genomen bochten en duikt evenmin bij fors remmen. De lagere carrosserie zorgt voor een lager zwaartepunt en dat heeft, samen met de specifieke afstemming van vering en demping, een aanzienlijke verhoging van de rijdynamiek tot gevolg. De Evoque start vanaf 42.900 euro als voorwielaangedreven vijfdeurs. De TD4 4WD Prestige kost al meteen 55.900 euro en voor de Coupé geldt een meerprijs van 1000 euro.


vormgeving ++

De vormgeving van de nieuwe Range Rover Evoque is op z’n minst verrassend, vooral bij de driedeurs Coupé.

motor +

De aandrijflijn bestaat uit een voldoende krachtige 2,2 liter diesel, gekoppeld aan vierwielaandrijving en een prettig schakelende zesbak.

zicht -

De achterruit is behoorlijk laag, waardoor het zicht naar achteren niet geweldig is. Bij achteruit rijden helpt gelukkig een camera mee om het zicht te vergroten.

interieur ++

Het interieur kan kleurrijk worden ingericht. Kopers hebben daarin behoorlijk veel mogelijkheden. De uitrusting van de Prestige is compleet.

prijs -

De Evoque is ondanks z’n bescheiden formaat nog steeds een Range Rover. Als de auto compleet wordt uitgerust, loopt de prijs fors op.


Range Rover Evoque TD4

Topsnelheid

185 km/h

Acceleratie

10,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 12 km.

CO2-uitstoot

185 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer