Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
DEN HAAG (ANP) – Als het aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) ligt kunnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) ook na 2015 het reizigersvervoer blijven verzorgen op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. Dat plan wil zij vrijdag bespreken in de ministerraad.
De huidige concessie om te mogen rijden op het zogenoemde hoofdrailnet loopt per 2015 af. Een nieuwe concessie is te vergeven voor de periode 2015-2025 en daarvoor heeft de VVD-bewindsvrouw opnieuw de NS op het oog, meldden diverse bronnen op het Binnenhof.
Daarnaast zal Schultz mogelijk meer dan 300 miljoen euro moeten bijleggen om de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de grens met België te redden. De exploitatie van die lijn lijdt nu enorme verliezen. Als de High Speed Alliance, een dochterbedrijf van NS en KLM, zou doorgaan op de huidige voet, zou dat leiden tot een faillissement en een kostenpost van mogelijk meer dan 1 miljard euro.
De huidige concessie om te mogen rijden op het zogenoemde hoofdrailnet, loopt per 2015 af. Een nieuwe concessie is te vergeven voor de periode 2015-2025 en daarvoor heeft de VVD-bewindsvrouw opnieuw de NS op het oog.
De samenstelling van dat kernnet laat Schultz niet in stand. Enkele spoorlijnen in Limburg mogen worden aanbesteed, waardoor ook andere vervoerders dan NS kunnen proberen een concessie te krijgen om daar treinen te laten rijden. Een onderzoek moet leren of dat ook met drie andere lijnen kan. Het zou gaan om de lijnen Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Eindhoven-Weert.
Ook nu zijn er al andere vervoerders dan NS actief op de lijnen die buiten het hoofdrailnet vallen.
De plannen van Schultz worden vrijdag besproken in de ministerraad. Een besluit moet voor volgende week naar de Tweede Kamer, als Schultz haar begroting verdedigt in de Kamer.