„Nieuwe prijzenoorlog supermarkten”
DEN HAAG (ANP) – Onder supermarkten is een nieuwe prijzenoorlog te verwachten. De Nederlandse supers zien hun omzetten onder grote druk staan en zullen er alles aan doen hun marktaandeel vast te houden. Dit voorspelt retail- en merkendeskundige Paul Moers van marketingbureau PM.SMS.
Dit jaar zien de supermarkten hun omzet slechts 2,5 procent hoger uitkomen tot een hoogte van bijna 33 miljard euro. Daarmee maken ze alleen de inflatie nog goed, wat in feite betekent dat de omzet aan het stagneren is. Moers: „Dit is een volkomen nieuwe situatie voor supermarkten die vele jaren van voortdurende groei hebben gekend.”
Nu de economische crisis blijft voortduren is het te verwachten dat de omzet steeds verder onder druk komt te staan. Moers wijst erop dat consumenten niet nog meer zullen gaan eten. Ook grote innovaties zoals panklare groente en kant en klare maaltijden uit de jaren ’90 zijn niet te verwachten en de rek in openingstijden is er uit.
De supermarkten zullen daarom het komende jaar alles uit de kast gaan halen om de omzet maar ook de marktaandelen een positieve draai te geven, stelt Moers. „Bovendien zijn de verhoudingen in de supermarktwereld op scherp gezet mede door de razendsnelle opmars van Jumbo met bijna 12 procent marktaandeel.”
Albert Heijn, dat de afgelopen jaren het marktaandeel fors zag stijgen tot ruim 34 procent, zal dit met hand en tand gaan verdedigen, zegt Moers. „Dat betekent dat er een nieuwe prijzenslag zal gaan ontstaan. Albert Heijn schrijft immers voor wat er in de markt gebeurt.” Het omzetaandeel door promoties zal verder oplopen. „Die lag in 2011 iets onder de 17 procent maar zal in 2012 opnieuw toenemen.”
Moers denkt dat formules als Albert Heijn en Jumbo de slag gaan winnen. „Zij hebben immers als geen ander een scherp doel voor ogen en weten dat met de consument te delen. Met name regionale ketens en waarschijnlijk ook het zoekende C1000 zullen moeten inleveren.”