Veiling krijgt morgen zelf een bloemetje
AALSMEER – Na honderd jaar bloemenveiling bestaat nog steeds het romantische beeld van kwekers en handelaren die elkaar in alle vroegte treffen en gespannen turen naar de veilingklok. Maar internet heeft ook hier zijn intrede gedaan.
Bij 70 procent van de verkoop komen de bloemen niet meer naar de veilingzaal. Het zogeheten virtuele veilen en ”kopen op afstand” zijn gemeengoed geworden in de bloemenhandel.
Toch zit er nog steeds groei in de coöperatieve onderneming, die FloraHolland heet. De veiling is ook een overslagcentrum waar de kwekers hun bloemen aanvoeren naar handelsbedrijven, die ze vervolgens distribueren. En daar ziet de 59-jarige Piet Kralt nog geen verandering in komen. Kralt is als zoon van een Rijnsburgse tuinder gepokt en gemazeld in alles wat met het bloemenvak te maken heeft. Bovendien is hij als hoofdredacteur van het huisorgaan van veiling FloraHolland kind aan huis op het immense complex in Aalsmeer, waar tal van bloemenbedrijven gevestigd zijn.
Aalsmeer vormt samen met vier andere Nederlandse veilingen (Naaldwijk, Bleiswijk, Rijnsburg en Eelde) de coöperatie FloraHolland. Kralt heeft de explosieve groei van de sector van nabij meegemaakt.
Die brak aan in de tweede helft van de jaren 60, toen er binnen Europa allerlei handelsbelemmeringen wegvielen. De lijnrijders, die met hun bestel- en vrachtwagens een hele serie bloemenwinkels in het land van een nieuwe voorraad voorzagen, breidden hun werkterrein in de jaren daarna uit naar Duitsland.
„Daar had zich het wirtschaftswunder voltrokken en de Duitsers konden zich de luxe van een bloemetje in huis veroorloven”, herinnert Kralt zich. De handel kreeg een nieuwe impuls toen ook Engeland toetrad tot de Europese Unie. Het vallen van de Berlijnse Muur in 1989 was de opmaat van export naar Oost-Europa. Inmiddels weten ook kwekers in landen als Kenia, Ethiopië, Israël en Ecuador de weg naar de vijf FloraHolland-veilingen te vinden. Voor hen zijn die de toegangspoort naar de Europese markt.
FloraHolland viert morgen in Scheveningen in aanwezigheid van koningin Beatrix, die de bloemenveiling eerder deze maand al het predicaat ”koninklijk” toekende, het honderdjarig bestaan. De bloemenveiling is goed voor een jaaromzet van 4,1 miljard euro. De veiling telt meer dan 4000 medewerkers.