Cultuur & boeken

Leven als Daniël in de 21e eeuw

Strateeg satan heeft het alle eeuwen door goed voor elkaar. Door stelselmatige infiltratie van werelds denken, spreken en handelen probeert hij het zaad van het verbond te doen opgaan in de wereld. Als het zaad van vandaag verloren gaat, is ook de oogst van morgen verloren. Jongeren staan op het snijvlak van kerk en wereld. Wat heeft Daniël hen te zeggen?

Steven Middelkoop

11 November 2011 09:54Gewijzigd op 14 November 2020 17:37

In de wereld waarin wij leven is het niet altijd eenvoudig, betoogt ds. B. Labee in zijn boek ”Jong zijn in twee werelden”. Alles wat nieuw is, blijkt niet altijd per definitie verkeerd te zijn en oude gewoonten zijn soms niet helemaal goed. Uit het leven van Daniël en zijn vrienden horen we het antwoord, Gods woord geeft de doorslag.

Als vijftienjarigen staan Daniël, Hananja, Misaël en Azarja in de branding. Losgeweekt van hun wortels moeten ze anders gaan heten, weten en eten. Toch staan ze sterk. Van hun naamswijziging en het nieuwe onderwijs maken ze geen breekpunt. Ze vluchten niet uit Babel, ze gaan niet protesteren of demonstreren en ze gaan ook niet in hongerstaking. Maar ze komen wel heel eerlijk voor de dag als het gaat om de overtreding van Gods geboden.

Geheim

Het geheim zit in het eerste hoofdstuk van Daniël. Hun hart ligt niet in Babel. Ze moeten er wonen, onderwijs ontvangen, eten en leven. Hun hart gaat echter uit naar de Heere en Zijn dienst. Zou dat niet het geheim van iedere christenjongere moeten zijn?

Krachtig tekent dit boek het optreden van Daniël, bij de uitleg van de droom van Nebukadnezar. Zijn diepe gebed en dank: ”Ik dank en loof U, o God mijner vaderen, omdat Gij mij wijsheid bekendgemaakt hebt wat wij van U verzocht hebben, want Gij hebt ons des konings zaak bekendgemaakt” (Daniel 2:23).

Nebukadnezar kijkt hoog tegen Daniël op. Wellicht herinnerde de koning zich dat Daniël een van de jongens uit Juda was, die zo wijs waren. „Zijt gij machtig mij bekend te maken de droom, dien ik gezien heb, en zijn uitlegging?” Daniël komt er eerlijk voor uit dat hij niet alles weet. Er zijn zoveel dingen waar wij geen antwoord op hebben. Om maar niet te spreken over onbegrepen wegen in ons eigen leven. Wij kunnen niet alles begrijpen. Maar Daniël spreekt: „Er is een God in de hemel, Die verborgenheden openbaart.” Vanuit die geschiedenis klinkt een krachtig appel. Ds. B. Labee onderstreept: „Er staat niet alleen dat de Heere dat kan doen. Er staat veel stelliger: de Heere doet het. De vraag dien dan overblijft is: mag het ook in mijn leven gebeuren?”

Steen in vijver

Misschien is Nebukadnezar wel een poosje onder de indruk geweest van de droom, maar het is allemaal weer overgegaan. Herkenbaar wellicht. Even onder de indruk, zoals een steen in een vijver. Maar als het je niet op de knieën brengt, leef je gewoon verder. Hier roept ds. Labee jongeren krachtig op om te bidden om droefheid naar God, die onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid.

Vanuit de drukte in het dal van Dura trekt de schrijver lijnen naar 2011. „Satan lokt een voetbalstadion vol, mensen uit heel de wereld, uit alle nationaliteiten en vooral veel belangrijke personen. En allemaal aanbidden ze koning voetbal. Satan weet wel hoe hij de massa moet bespelen. Hij heeft al eeuwenlang het mensenhart en mensenbrein bestudeerd (…) Wat een verschil tussen het rijk van satan en het rijk van Koning Jezus! Het eerste rijk is een slavendienst, het tweede Rijk is een liefdedienst, waarin de onderdanen van de Heere gewillig buigen en bukken, met liefde en vreugde.”

De drie vrienden van Daniel leggen hun leven in Gods hand. Terwijl ze geconfronteerd worden met de doodstraf, staan ze recht overeind: ”Onze God die wij eren!” Alles om hen heen sprak van vijandschap, maar de liefde tot de Heere was sterker.

Spiegel

Daniël had een biddend leven. Dit is een spiegel voor jongeren anno nu. Onder koning Darius is hij leidinggevende over alle 120 stadhouders van zijn rijk. Een eenzame, zware post. Het wekt jaloezie. Zijn onderdanen verzinnen een list. De koning ondertekent hun wet, waarin staat dat niemand de komende dertig dagen tot een andere god mag bidden, dan de koning. En Daniël? Hij bidt, tot God.

Ds. Labee geeft concreet tips voor het gebedsleven van jongeren: „Drie keer ’s daags, met de regelmaat van de klok, klopte Daniël op vaste uren aan de hemelpoort. Wordt het dan geen gewoonte? Het gevaar van uit gewoonte niet bidden is veel groter!”

Jongeren spiegelen in dit boekje hun leven met dat van Daniël en zijn vrienden. Ds. Labee spoort jongeren aan om de Heere te zoeken. Hij biedt in Christus perspectief: ”Want deze God is onze God; Hij is ons deel, ons zalig lot.”


Boekgegevens

”Jong zijn in twee werelden”, ds. B. Labee; uitg. Den Hertog, Houten, 2011; ISBN 978 90 331 2342 9; 126 blz.; € 12,50.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer