De nieuwe 116i: helemaal BMW

Het lijkt nutteloos dat BMW een nieuwe 1-serie uitbrengt; het model oogt vrijwel identiek aan eerdere versies. Toch blijkt er meer veranderd dan in eerste aanblik zichtbaar is.

Tony Vos
7 November 2011 22:20Gewijzigd op 14 November 2020 17:33
... maar aan het grotere formaat en diverse details is te zien dat deze wagen een volledig nieuwe 116i is. Foto Tony Vos
... maar aan het grotere formaat en diverse details is te zien dat deze wagen een volledig nieuwe 116i is. Foto Tony Vos

Er gaat bijna geen maand voorbij of BMW heeft wel belangrijk nieuws te melden. Nieuwe motoren, nieuwe uitvoeringen, gewijzigde modellen of compleet nieuwe modelseries volgen elkaar in rap tempo op. Aan de basis is de vernieuwing ook ingezet. De tweede generatie 1-serie staat als vijfdeurs bij de dealer en zal later door andere carrosserievarianten worden gevolgd.

De auto is van bumper tot bumper nieuw, maar toch is het handig er even het bestaande model bij te halen om de daadwerkelijke noviteiten in de vormgeving te zien. Allereerst is het formaat toegenomen, zowel in lengte als in wielbasis, en dat levert simpelweg meer interieurruimte op. De nieren die de grille vormen zijn hoger, de belijning van de motorkap volgt de grotere 5- en 7-serie, terwijl juist de gewijzigde indeling van de bumper de extra breedte benadrukt. Een soortgelijke ingreep laat de achterkant zien, waar de lichtunits nadrukkelijker op de hoeken staan en daarbij ietwat naar binnen neigen. De portiergrepen zijn hoger geplaatst en keurig opgenomen in de krachtige schouderlijn. Ook is de naar achteren oplopende vorm van de dorpels bewaard gebleven. Kortom, de 1-serie blijft zichzelf.

Ook vanbinnen zijn er parallellen met z’n voorganger. Maar de strakke belijning van het dashboard heeft daar plaatsgemaakt voor wat speelsere vormen. Bovendien is er een overheersende rol weggelegd voor het digitale scherm dat als losse unit boven de middenconsole prijkt. Daarop alle functies van BMW’s i-Drive – afhankelijk van de uitrusting en opties uitgebreid met bijvoorbeeld navigatie, maar ook Twitter en Facebook. Berichten komen binnen terwijl je rijdt en kunnen dan dus worden gelezen, wat niet bevorderlijk lijkt voor de verkeersveiligheid. Uiteraard heeft BMW de airbags en elektrische waakhonden aangebracht, maar voorkomen blijft toch beter dan genezen.

De 116i Sport heeft uitstekend aansluitende stoelen met een fors verstelbereik, zodat mensen van zeer diverse posturen prima kunnen zitten. Zijn de passagiers voorin niet overdreven lang, dan is op de achterbank duidelijk het toegenomen formaat van de auto te merken. Niet alleen de beenruimte is forser, hetzelfde geldt voor de afstand tussen zitting en dak. Daarnaast biedt de BMW 1-serie enkele tientallen liters extra aan bagageruimte.

Een nieuwe carrosserie en een ander interieur zijn nog niet alles. BMW heeft het onderstel opnieuw opgebouwd en komt zelfs met door het merk niet eerder gebruikte benzinemotoren. Op dit moment is er louter een 1,6 liter turbo die in de 116i goed is voor 136 pk. De motor is niet volledig nieuw; BMW gebruikt deze al bij zijn dochtermerk Mini. Een belangrijk kenmerk van deze motor is de heerlijke souplesse. De compacte vierpitter levert een behoorlijk koppel van 220 Nm en dat al bij een opmerkelijk laag toerental van 1350 tpm. Dat betekent dat direct bij wegrijden de motor daadkrachtig overkomt. Grappig is ook dat het geluid helemaal aansluit bij de verwachting van de BMW-kenner. Verder blijkt de versnellingsbak zeer exact te schakelen. Het lijkt een detail, maar zorgt wel voor het typische BMW-gevoel. De pook zit precies op de goede plaats, zodat de hand van de bestuurder er bijna automatisch omheen grijpt.

De prestaties, zoals de top van 210 km/u en acceleratie naar 100 in 8,5 seconden, geven nauwelijks aanleiding om te verlangen naar een nog krachtiger variant. Ook tussensprintjes verlopen door de aanwezigheid van de turbo uitermate vlot en over de hele linie is niet alleen de motor stil, maar worden ook afrol- en buitengeluiden mooi uitgefilterd. BMW laat zien al zijn typische merkeigenschappen ook in bescheiden formaat te kunnen samenbrengen.

BMW heeft de laatste jaren gewerkt aan een groen imago. Ook de 116i doet daar weer volledig aan mee. Met een CO2-uitstoot van 129 g/km komt de auto in aanmerking voor 20 procent bijtelling en ook in de praktijk is de motor redelijk zuinig. Wie vlot rijdt, komt rond de 1 op 13 uit, maar het kan veel zuiniger. De auto heeft een speciale ecomodus. Die heeft bijvoorbeeld invloed op de airco, die in dat geval wat minder enthousiast koelt.

BMW start de nieuwe 1-serie als 116i bij 27.950 euro.


vormgeving +/-

De vormgeving is zeer vertrouwd. Voor wie echt wat nieuws wil is dat jammer, maar doorgaans is het juist een sterk punt van BMW.


binnenruimte +

De binnenruimte is toegenomen, en dat is vooral goed nieuws voor de achterpassagiers en de bagage. Hoofd- en beenruimte vallen achterin royaler uit.


kleurenscherm +/-

BMW zet boven de console een ‘los’ kleurenscherm neer, onder meer voor de navigatie. Fraai, maar het komt ook wat fragiel over en lijkt inbrekers te lokken.


motor ++

De 1,6 liter turbomotor uit de Mini sluit naadloos aan bij het karakter van de BMW 116i. De souplesse is in orde en het typische geluid maakt het geheel helemaal af.


rijdynamiek ++

BMW is meester in het maken van onderstellen. Wat rijdynamiek betreft is de nieuwe 1-serie van deze tijd en zet ze diverse concurrenten weer op achterstand.

Topsnelheid: 210 km/h

Acceleratie: 8,5 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 13 km.

CO2-uitstoot: 129 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer