Meer onderzoek nodig naar doortrekken A15
UTRECHT (ANP) – Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft te snel besloten dat een tunnel in het nieuw te bouwen stuk van de snelweg A15 in Gelderland te duur is. Ze nam dat besluit toen bleek dat het bouwen van een tunnel 210 miljoen euro extra zou gaan kosten. Maar ze beschikte over onvolledige informatie in de milieueffectrapportage (MER), die dan ook uitgebreid moet worden.
Dat vindt de Commissie voor de Milieueffectrapportage, een adviesorgaan van het ministerie. De commissie adviseert donderdag om de MER te laten aanvullen voordat een definitief besluit over de aanleg van de weg wordt genomen.
Na meer dan 20 jaar overleggen is onlangs besloten dat de A15 bij Nijmegen doorgetrokken wordt naar de A12 richting Duitse grens. Rijk en lagere overheden draaien samen op voor de kosten van een weg met een brug over het Pannerdensch Kanaal. De weg volgt het tracé van de Betuwelijn, maar die gaat wel door een tunnel. Volgens de commissie is het effect van een hoge brug op natuur en milieu onvoldoende onderzocht, waardoor die variant mogelijk te positief uit een vergelijking met andere mogelijkheden is gekomen.
De Gelderse Milieufederatie (GMF), groot voorstander van een tunnel, is blij met het advies. Volgens de federatie is de natuurinformatie in de huidige MER zodanig ontoereikend dat geen milieu-oordeel kan worden geveld. De GMF verwacht dat het aanvullen van de MER ongeveer een halfjaar gaat duren.