Muziek

Content komt met innovatieve Cantate 346

Content Orgels presenteerde vorige week op de Wegwijsbeurs met de Cantate 346 een nieuwe generatie digitale orgels.

Wim Eradus
31 October 2011 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 17:24
De Cantate 346, met daaromheen degenen die het instrument bespeelden tijdens de introductie (v.l.n.r.): Dirk Out, Marc Sacrispeyre, Gerben Mourik en Rui Fernando Soares. Foto Content
De Cantate 346, met daaromheen degenen die het instrument bespeelden tijdens de introductie (v.l.n.r.): Dirk Out, Marc Sacrispeyre, Gerben Mourik en Rui Fernando Soares. Foto Content

De fors ogende en strak belijnde Cantate (3 klavieren, 46 stemmen) is het resultaat van jarenlange research met het doel een digitaal orgel te construeren dat nadrukkelijk is geïnspireerd door het authentieke pijporgel in zijn vele vormen.

Vier totaal verschillende orgelstijlen, elk met zijn eigen, realistische klankbeeld, zijn in dit instrument opgenomen, zegt Koos Hiemstra, leider van het ontwikkelteam. „We hebben het vocale Bätz-Wittetype, het Noord-Duits-barokke Schnitgerorgel, de Frans-orkestrale Cavaillé-Coll en het laatromantische/symfonische orgeltype ingebouwd. Dat maakt de Cantate tot een veelzijdig instrument.”

Elke stijl kreeg zijn eigen dispositie. „Daarmee doe je optimaal recht aan de karakteristieke mogelijkheden van elk orgeltype. We hebben bijvoorbeeld op het zwelwerk bij het Bätz-Wittetype het bekende Hollandse trio Baarpijp 8’, Quintadeen 8’ en Vox Humana 8’ gedisponeerd. Met een slim schuifsysteem voor de registerlabels worden deze registers bij het Franse Récit Expressive omgewisseld voor de Quintaton 16’, Diapason 8’ en Flute Traversière 8’.” Voor de nieuwe Cantateserie ontwikkelde Content de Invention Technology, als vervolg op de reeks ASIC-chips die het Ermelose bedrijf eerder in eigen beheer ontwierp. „Deze chips voegden in de jaren 90 al allerlei verfijningen toe, zoals windafhankelijkheid van de toonvorming. Met de Invention Technology zijn die verder geperfectioneerd. De wind is nu heel levendig te maken, met fraaie uitslingeringseffecten.”

Hiemstra wijst op een drietal knopjes: Console, Front en Church. „We kiezen hiermee waar we het orgel willen horen: diffuus achter in de kerk, vlak voor het orgel of heel direct vanachter de speeltafel.” Met het nieuwe VPP-galmsysteem –de afkorting staat voor Virtual Player Position– bepaalt de speler zelf zijn positie in het galmveld. Content gebruikt daarvoor een nieuw ontwikkelde convolutiegalm. Hiemstra: „Die zorgt op ieder moment voor de optimale ruimtelijke beleving: van intiem huiselijk tot die van een imposante kathedraal.”

Op de Oostenrijkse site van Content wordt gewag gemaakt van de ”Hermode-tuning”, een zelfregulerende reine stemming. Hiemstra: „Op grond van de gespeelde muziek berekent de Hermodesoftware continu de optimale reine stemming. De Duitse musicus Werner Mohrlok bedacht dit systeem en wij hebben het geprogrammeerd voor onze orgels.” Wie enkele akkoorden in verschillende toonsoorten speelt, merkt hoe ongelooflijk zuiver en sereen de samenklank kan zijn. Zou dit het einde kunnen betekenen van alle middentoon-, Werckmeister- en andere oude stemmingen, die alle zuivere tertsen en kwinten moeten compenseren met onzuivere intervallen, tot zelfs huilende ”wolfskwinten” toe? Hiemstra denkt van niet. „Het zijn juist de imperfecties, de kleine onregelmatigheden, die de klank van het orgel verrassend, levendig en boeiend maken. En daar gaan wij voor.”

Content houdt zaterdag 5 november de jaarlijkse familiedag. Zie www.contentorgels.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer