Afrika maakt Europese zwakte Heineken goed
AMSTERDAM (ANP) – Sterke verkopen in Afrika en het Midden-Oosten hebben Heineken een positief derde kwartaal bezorgd. Het concern zag de omzet en volumes stijgen, ondanks de slechte zomer en zwakke verkopen in West-Europa. Dat bleek woensdag bij de publicatie van het tussentijds handelsbericht van de bierbrouwer.
De omzet ging met 0,6 procent omhoog tot 4,6 miljard euro. Valuta-effecten drukten het cijfer, want op autonome basis steeg de omzet met 3 procent. De operationele winst (ebit beia) kwam in het derde kwartaal lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat was onder meer het gevolg van het slechte weer in West-Europa in juli en augustus en hoger dan verwachte kosten voor onder meer marketing en grondstoffen, aldus Heineken.
Het nettoresultaat kwam in het derde kwartaal uit op 525 miljoen euro, vrijwel gelijk aan dezelfde periode in 2010.
De verkopen in West-Europa daalden met 3 procent. In de meeste andere regio’s stegen juist de bierverkopen flink. Daardoor stegen de verkochte volumes in totaal met 1,6 procent tot 53,4 miljoen hectoliter. De biervolumes ging met 2,7 procent omhoog tot 44,9 miljoen hectoliter. Vooral in Afrika was er veel animo voor de producten van Heineken. Daar stegen de verkopen met meer dan 10 procent.
In augustus waarschuwde Heineken nog voor een moeilijke tweede helft van het jaar, door onder meer hoge grondstofkosten. Het concern handhaafde woensdag de eerder afgegeven verwachting dat de nettowinst (beia) over heel 2011 op autonome basis uitkomt op ongeveer hetzelfde niveau als vorig jaar.