TomTom gaat op de schop
AMSTERDAM (ANP) – TomTom is een reorganisatie gestart die het bedrijf in staat moet stellen mee te veranderen met de markt. Dat maakte de producent van navigatiekastjes maandag bekend.
Volgens TomTom gaat de reorganisatie gepaard met een verlies aan arbeidsplaatsen en zijn gedwongen ontslagen onvermijdelijk. Het bedrijf blijft naar eigen zeggen investeren in de wereldwijde kaartendatabase, de ontwikkeling van navigatietechnologie en het aanbod van verkeersinformatiediensten.
De reorganisatie moet in 2012 een kostenbesparing opleveren van 50 miljoen euro. Meer details volgen aan het einde van het huidige kwartaal, kondigde het bedrijf aan. TomTom ziet de verkopen van losse navigatiekastjes al een tijd gestaag dalen. In Europa en de Verenigde Staten samen kromp de markt vorig kwartaal met bijna 20 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Vooral in de VS was de achteruitgang opnieuw sterk.
De omzet uit de consumentenmarkt daalde afgelopen kwartaal met 23 procent tot 225 miljoen euro. De levering van navigatieproducten aan autofabrikanten vertoonde wel een forse groei. Met 59 miljoen euro lagen de totale opbrengsten in die sector echter nog op een aanzienlijk lager peil.
In het derde kwartaal van 2011 daalde de totale omzet van TomTom met 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 336 miljoen euro. Dat was beter dan het bedrag van 303 miljoen euro dat analisten gemiddeld hadden voorspeld.
Het operationeel resultaat nam met ruim een kwart af tot 41 miljoen euro. Dat was eveneens minder slecht dan verwacht. De aan het bedrijf toe te schrijven nettowinst klom met 50 procent tot 29 miljoen euro.
TomTom verwacht dat de omzet over heel 2011 uitkomt aan de bovenkant van de eerder uitgesproken verwachting. In juni voorspelde het bedrijf een omzet van 1,225 miljard euro tot 1,275 miljard euro over 2011.