Omzet Ahold neemt toe met 27 procent
Supermarktconcern Ahold, in Nederland moeder van Albert Heijn, heeft een goed jaar achter de rug. De presentatie van de jaaromzet over 2001 liet opnieuw prachtige cijfers zien. De totale omzet steeg het afgelopen jaar met 27 procent tot 66,6 miljard euro.
In 2000 boekte Ahold 52,2 miljard euro. De gerealiseerde groei ligt in de lijn van de verwachtingen van analisten. De omzetstijging valt vooral toe te schrijven aan overnames. De autonome omzet steeg met 6,4 procent.
Wel kreeg Ahold een tik mee van de economische crisis in Argentinië. Het concern treft een voorziening van 100 miljoen euro voor belasting in verband met de devaluatie van de Argentijnse peso. Als gevolg van de Argentijnse economische crisis was de omzet van supermarkt Disco lager dan in 2000.
De andere supermarkten in Latijns-Amerika zoals Bompreco in Brazilië, Santa Isabel in Chili en La Fragua in Guatamala boekten ondanks moeilijke omstandigheden hogere omzetten. In totaal zakte de omzet in Latijns-Amerika met 3,7 procent tot 4,9 miljard euro.
Het supermarktconcern herhaalde de voorspelling dat de winst per aandeel over 2001 met ongeveer 15 procent stijgt. Dat is exclusief valuta-invloeden, afschrijving goodwill en eenmalige lasten in verband met acquisities en het compenseren voor de devaluatie van de Argentijnse Peso. Topman C. van der Hoeven concludeerde: „De onderneming is in vorm om beloften opnieuw waar te maken.” Op 7 maart komt Ahold met de winstcijfers over 2001.
De activiteiten van Ahold in de Verenigde Staten leverden een omzetgroei op van 27 procent tot 35,3 miljard dollar. De effecten van de terroristische aanvallen van 11 september bleven beperkt. Alleen de autonome omzetgroei van de snel groeiende foodservice-activiteiten viel licht terug.
Ook in Europa ging het Ahold voor de wind. De omzet nam met 31,4 procent toe tot 21,8 miljard euro. Inmiddels haalt het voedselconcern nog maar 33 procent van de omzet uit Europa, bijna 60 procent komt uit de VS en 7 procent uit het geplaagde Latijns-Amerika.