Peugeot 3008 weet raad op nat en glibberig terrein
Auto’s met een verbrandingsmotor én een elektromotor, de zogenaamde hybrides, zijn het broodje van de bakker. Toch is een dieselhybride een noviteit.
Peugeot voegt een tweede aandrijflijn toe aan de dieselmotor. De 37 pk elektromotor met nog eens 200 Nm aan koppel drijft uitsluitend de achterwielen aan en is onder de vloer van de bagageruimte geplaatst. Er is gekozen voor traditionele accu’s, en niet voor de –steeds vaker toegepaste– lithium-ionbatterij. Lithium-ion is in het voordeel qua volume, maar zorgt voor een aanzienlijk hogere aanschafprijs van de auto.
Als zowel diesel- als elektromotor functioneert, is de Peugeot 3008 een auto met vierwielaandrijving. Geen echte terreinauto, maar wel een voertuig dat onder natte of glibberige omstandigheden net wat meer te vertellen heeft. Met de draaiknop op de console kan de vierwielaandrijving ook handmatig worden ingeschakeld.
Het mooie is dat van de bijzondere techniek weinig te merken is als je rijdt. De auto beschikt over een gerobotiseerde versnellingsbak, die in het normale rijprogramma veel beter schakelt dat tot nu toe bij andere modellen het geval was. Wie de sportstand kiest, krijgt wel dit hinderlijke inhouden bij schakelen terug.
Traditioneel starten doet de auto niet. Op de elektromotor rijdt de 3008 weg en dan is het louter afhankelijk van de hoeveelheid stroom in de accu en de snelheid van intrappen van het gaspedaal of en wanneer de dieselmotor bijspringt. Bij vol gas is dat binnen een fractie van een seconde het geval; als hij rustig door stad of dorp rijdt, houdt de auto het zo’n 3 tot 4 kilometer volledig elektrisch vol. Peugeot heeft berekend dat als het systeem optimaal z’n werk kan doen, er per volle brandstoftank tot 280 kilometer volledig elektrisch kan worden gereden. Toch is het verwonderlijk dat Peugeot voor de relatief grote 2 liter diesel heeft gekozen, en niet de 1.6 HDi, omdat dan met name de winst voor het milieu groter was geweest. Volgens de officiële meetmethode verbruikt de 3008 HYbrid4 3,8 liter per 100 kilometer en daarmee correspondeert een CO2-uitstoot van 99 g/km, die tot slechts 20 procent bijtelling leidt.
De boordcomputer houdt complete statistieken bij en geeft onder meer een grafiek van het verbruik per vijf minuten. De invloed van vlot en sportief rijden versus zo veel mogelijk elektrisch en ‘rustig aan’ is daar meteen uit af te leiden. Maar zelfs bij rustig rijden is het nauwelijks mogelijk om de beloofde gemeten waarde te bereiken. Dat betekent dat er in de praktijk eerder rekening moet worden gehouden met 5 liter per 100 kilometer of nog iets meer, en dan is het de vraag of het verbruiksvoordeel wel opweegt tegen de extra investering bij aanschaf.
Vanaf 33.230 euro is de 150 pk 2 liter diesel al in de 3008 verkrijgbaar, weliswaar gekoppeld aan een handbak. De CO2-uitstoot hiervan ligt met 146 g/km aanzienlijk hoger, maar in de praktijk zal het verschil behoorlijk kleiner zijn. Wel is het een voordeel dat de normale 3008 2.0 HDI niet in aanmerking komt voor een lagere bijtelling. Peugeot start de verkoop binnenkort vanaf 41.580 euro. Concluderend kan gesteld worden dat de lancering van de dieselhybride technisch een belangrijke mijlpaal vormt, maar in de Nederlandse verkopen zal de invloed niet merkbaar zijn.
motor ++
Prettige en krachtige aandrijflijn die tot uitstekende prestaties in staat is en tegelijk mooi stil functioneert zonder dat de bestuurder ergens omkijken naar heeft.
interieur +
Fraaie materialen in een voldoende flexibel ingedeeld interieur
met genoeg ruimte voor vier volwassenen en hun bagage.
gewicht +
Het lijkt bescheiden, 770 kilo, maar de Peugeot 3008 HYbrid4 is de eerste hybride die een aanhanger mag trekken zolang het totale gewicht maar binnen het maximaal toelaatbare totaalgewicht blijft.
middenconsole +/-
Behoorlijk hoge en brede middenconsole is prettig ter ondersteuning, maar net te breed voor het rechterbeen van de bestuurder.
verbruik -
Jammer genoeg lijken de hoge verwachtingen rond het lage brandstofverbruik niet helemaal bewaarheid te worden, of de bestuurder moet constant op z’n qui-vive zijn.
Peugeot 3008 HYbrid4
Topsnelheid: 191 km/h
Acceleratie: 8,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 19 km
CO2-uitstoot: 99 g/km