Economie

„Media steeds internationaler”

HILVERSUM (ANP) – De mediamarkt is de afgelopen 10 jaar door fusies en overnames steeds internationaler geworden. Tegelijkertijd weten Nederlandse ’merken’, zoals de Nederlandse Publieke Omroep, een sterke positie in de markt te houden.

7 October 2011 14:21Gewijzigd op 14 November 2020 17:01
Foto ANP
Foto ANP

Dat blijkt uit de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media die vrijdag openbaar werd. Een andere ontwikkeling die in het oog springt, is de dominante positie die internet heeft gekregen.

Op internet zijn er, in vergelijking met de landen rond Nederland, veel Nederlandse ’producten’, die ook vaak in Nederlandse handen zijn. Voorbeelden hiervan zijn: Hyves, Bol.com en NU.nl.

De afgelopen jaren kwamen kranten vaker in bezit van buitenlandse mediaconcerns. De Vlaamse Persgroep lijfde de kranten Het Parool, de Volkskrant, AD en Trouw in.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer