Economie

Banken overladen consument met schuld

Banken geven consumenten te makkelijk krediet. In economisch slechte tijden moeten ze een stuk terughoudender zijn om te voorkomen dat mensen met schuld worden overladen.

ANP
4 July 2003 09:21Gewijzigd op 14 November 2020 00:25

Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI). Volgens de branchevereniging kijken banken alleen naar hun eigen limietregels. Ze zouden echter ook andere criteria in acht moeten nemen als ze krediet geven, aldus de NVI.

„Wij komen in de dagelijkse praktijk mensen tegen die zes tot zeven leningen hebben lopen voor zaken als een tv, een koelkast, een wasmachine en de vakantie”, zegt bestuurslid J. Veeke van de NVI. „Dat moeten banken niet willen. Ze hebben ook een morele verantwoordelijkheid.”

Veeke erkent dat consumenten een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar volgens hem proberen de banken via allerlei wegen mensen richting een krediet te lokken. De vele reclamespotjes en advertenties waarbij cadeaus worden geboden als mensen een lening afsluiten, zijn Veeke dan ook een doorn in het oog.

„Ondanks de slechte economische omstandigheden proberen diverse banken en andere kredietinstellingen zieltjes te winnen met allerlei extraatjes. Maar zodra je de eerste keer in gebreke blijft, rekenen ze wel een woekerrente.” Ook bij hypotheken ziet hij die trend. „De Rabobank biedt bijvoorbeeld mensen aan om via hun ouders extra veel geld te lenen voor een nieuw huis. Dat vind ik onverantwoord”, aldus Veeke.

Hoewel incasso-ondernemingen geld verdienen aan wanbetalers, denkt Veeke niet dat zijn pleidooi omzet gaat kosten. „Van een kale kip kun je niet plukken, dus wij hebben er ook belang bij dat mensen niet omvallen onder hun schuldenlast.”

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) voelt zich niet aangesproken door de kritiek van de NVI. Volgens een woordvoerder houden de meeste banken en andere kredietverleners zich aan de regels die daarvoor zijn opgesteld door de branchevereniging VFN. Zo is afgesproken geen agressieve reclame te maken of extraatjes te geven.

De NVB-zegsman kent de reclames van de kredietverleners wel. „Die zijn geen lid van de VFN. Het is een groep die veel reclame maakt. Daar maken wij ons ook zorgen over.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer