Kraft gaat ongezonde dikmakers te lijf
Kraft Foods kondigde dinsdag de komst van gezondere producten aan. Amerika’s grootste producent van voedingsmiddelen wil kleinere porties voor kant-en-klare maaltijden en snacks, belooft meer informatie op verpakkingen en beëindigt alle marketing in scholen.
Producenten van voedingsmiddelen en hamburgerketens zoals McDonald’s worden in de VS in toenemende mate gekritiseerd vanwege het op de markt brengen van ongezond, vet voedsel. Dat leidde al tot verschillende schadeclaims van corpulente klanten. Onder volwassen Amerikanen is het aantal zwaarlijvigen sinds 1980 verdubbeld en onder tieners is dit aantal verdriedubbeld.
Kraft behoort tot de Altria Group, die ook sigarettenfabrikant Philip Morris bezit. Het bedrijf produceert onder meer Milka-chocolade, Toblerone en Oreo-koekjes. Eerder dit jaar werd bij een rechtbank in Californië het verzoek ingediend om deze koekjes te verbieden omdat zij de consument te dik zouden maken. De claim oogstte nogal wat kritiek uit juridische kringen, waar men vreesde dat het Amerikaanse claimsysteem misbruikt zou kunnen worden voor allerlei oneigenlijke doeleinden.
De claim werd na twee weken ingetrokken, omdat de Amerikaanse en wereldwijde publiciteit over de koekjes de schadelijkheid daarvan volgens de klagers „duidelijk onder de ogen van de consument heeft gebracht.” Volgens een verklaring van Kraft is het besluit om met gezondere producten te komen niet ingegeven door deze klacht in Californië. „Maar als ons besluit helpt om dergelijke claims in de toekomst te voorkomen, dan des te beter”, aldus de verklaring.
De stad New York besloot enkele weken geleden schoolkantines en automaten te ontdoen van ongezonde producten. Kraft belooft nu „verantwoorder” advertenties en marketing voor jongeren. Verder zal wereldwijd meer informatie worden verstrekt over de samenstelling van voedingsmiddelen, ook in landen waar dat nog niet verplicht is. Kraft zegt jongeren te willen aansporen tot een actievere levensstijl en het bedrijf zal zich door deskundigen laten begeleiden bij de introductie van nieuwe producten.Tegen het eind van het jaar hoopt Kraft z’n hele systeem „gesaneerd” te hebben. Vanaf volgend jaar komen de gezondere producten op de markt.