Economie

Afrika is grote groeimarkt voor Unilever

SINGAPORE (ANP) – Niet alleen Azië, maar ook Afrika is voor Unilever, bekend van merken als Ola, Axe en Dove, een enorme groeimarkt. De afgelopen jaren groeide het concern daar harder dan de economie, die over het hele Afrikaanse continent genomen jaarlijks met 5 procent toenam. Dat zei operationeel directeur Harish Manwani in een interview met het ANP.

15 September 2011 13:29Gewijzigd op 14 November 2020 16:38
Unilever. Foto ANP
Unilever. Foto ANP

Manwani voorziet in de komende jaren grote kansen. „Afrika staat op het punt grote groei te realiseren. Er wonen 800 miljoen mensen en de consumptie is nog extreem laag.” Groei is volgens Manwani niet een kwestie van het pakken van marktaandeel alleen, maar vooral van het „bouwen en ontwikkelen” van een markt. „Wij willen meer gebruikers en meer gebruik.”

Een cijfer voor de huidige omzet van Unilever in Afrika wilde Manwani niet geven. In Zuid- en Centraal Afrika is Unilever „de grootste in onze categorie” en het bedrijf zet fors in op het continent. In de nieuwe managementstructuur die de onderneming dit jaar heeft ingevoerd, is Afrika een van de 8 belangrijke regionale clusters geworden. Manwani noemt de marktsituatie in landen als Kenia, Ghana en Nigeria „uitmuntend.”

Unilever haalt nu bijna 55 procent van de omzet uit opkomende markten en wil dat „in het komende decennium” optrekken naar 75 procent. Kennis van de lokale markt, samen met een goede distributie noemt Manwani cruciaal voor groei. „Wij moeten ons aanpassen aan de zeer diverse bevolking van opkomende markten en innovaties introduceren die relevant zijn voor de lokale markt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer