Niveauscheiding slecht voor lager opgeleide
AMSTERDAM – Lager opgeleide kinderen ontplooien zich maatschappelijk minder goed dan hoger opgeleiden. Dat komt door de sterke scheiding tussen de verschillende onderwijsniveaus.
Dat blijkt uit onderzoek van socioloog prof. dr. Herman van de Werfhorst van de Universiteit van Amsterdam.
Het Nederlandse schoolsysteem kent veel verschillende schooltypen en niveaus, zoals vmbo, havo en vwo in het voortgezet onderwijs. Het was al bekend dat deze vroege selectie rond de 12 jaar de ongelijkheid in kennisniveau en intellectuele vaardigheden vergroot.
Deze scheiding benadeelt echter ook de ontwikkeling in maatschappelijk opzicht, zo blijkt uit het onderzoek. Mensen in landen met sterk gescheiden onderwijssystemen hebben minder vertrouwen in instanties, nemen minder deel aan verenigingen en brengen minder vaak hun stem uit dan mensen in landen met minder sterk gescheiden onderwijssystemen.
Ook hebben leerlingen in het beroepsonderwijs minder burgerschapsvaardigheden dan leerlingen in hogere schooltypen. Dit kan overigens ook door groepsdruk komen. Verder hebben deze leerlingen een minder goed zelfbeeld hebben met betrekking tot hun capaciteiten.
Om de verschillen te verkleinen, bepleit Van de Werfhorst gezamenlijke lessen maatschappijleer voor vmbo- tot en met vwo-leerlingen. Hij is daarom voorstander van brede scholengemeenschappen.